Artificiell intelligens som verktyg för utveckling av konceptkonst för visuella romaner
Wilenius, Janica (2024)
Wilenius, Janica
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716034
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716034
Tiivistelmä
Artificiell intelligens spökar i många hörn och gör sin närvaro känd i former av ständigt utvecklande verktyg för diverse ändamål - musikproduktion, akademiskt skrivande, och spelproduktion är några exempel på miljöer som har fått dörren öppnad för artificiell intelligens. Mina forskningsfrågor för detta arbete lyder som följande: Hur kan AI-verktyg effektivisera skapandet av konceptkonst för visuella romaner? Vad bör beaktas angående upphovsrätt när man använder sig av AI-verktyg oberoende av kommersiellt eller personligt bruk? Vilket av de jämförda verktygen är mer lönsamt för den personliga kreativa processen? Som metod för detta produktionsbaserade lärdomsprov jämför jag två verktyg för generering av visuellt material som används för att främja de första stegen i den kreativa processen i utvecklandet av en visuell roman. Syftet med arbetet är att utforska hur skapandet av konceptkonst kan påverkas av tillgång till olika AI-verktyg. I detta arbete fokuserar jag på Adobe Firefly och Stable Diffusion som verktyg för visuellt skapande och jämför dessa på olika punkter som tangerar bildkvalitet, mångsidighet, användarvänlighet, tillförlitlighet och stabilitet, samt tillgänglighet och kostnad, och jag presenterar kort ChatGPT som verktyg för hantering av textmaterial. Jag presenterar också kort Nightshade som används emot AI och motiveringarna för dess användning. Arbetet dyker inte in i hur AI används i andra delar av spelproduktion. I arbetet presenteras originell konst som inspirerats av det genererade AI-materialet som bevisar potentialen av artificiell intelligens som stöd för utveckling av konceptkonst i den visuella roman som jag producerar. Resultatet bevisar nyttan med AI-verktyg i utvecklingen av en visuell roman.