Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Hotel Bulevardille
Timonen, Valtteri (2024)
Timonen, Valtteri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052715981
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052715981
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Hangossa sijaitsevalle Hotel Bulevardille. Opinnäytetyö on toiminnallinen, ja sen tarkoituksena oli luoda sosiaalisen median markkinointisuunnitelma ja tarjota käytännön näkökulmia sosiaalisen median markkinoinnin tehokkaaseen hyödyntämiseen kohdeyritykselle. Opinnäytetyön teko alkoi 2023 syksyllä, ja päättyi 2024 keväällä.
Opinnäytetyössä tarkastellaan sosiaalisen median markkinointia, SOSTAC-markkinointimallia, Facebook- ja Instagram markkinointia, maksettua mainontaa, vastuullista markkinointia, sosiaalisen median markkinoinnin trendejä sekä työkaluja. Produkti on toteutettu kuva- ja videoeditointiohlema Canvalla. Sisällöntuotannossa on käytetty kuvankäsittelyohjelma Adobe Photoshopia.
Opinnäytetyön taustalla on tarve ymmärtää sosiaalisen median markkinoinnin jatkuvaa kehitystä ja sen tarjoamia mahdollisuuksia. Perinteiset markkinointikanavat eivät yksin voi taata menestystä, ja digitaaliset markkinointikanavat ovat nousseet keskeiseen asemaan yritysten toiminnassa. Luotu sosiaalisen median markkinointisuunnitelma oli kohdeyrityksen ensimmäinen, rajattiin markkinointikanaviksi Facebook sekä Instagram.
Tietoperustan pohjalta luodussa sosiaalisen median markkinointisuunnitelmassa on hyödynnetty SOSTAC-markkinointimallia. Markkinointisuunnitelma sisältää mallin jokaisen vaiheen, jatkotoimenpiteitä ja kehitysideoita. Pohdinnan jatkotoimenpiteissä on kehitysehdotus Meta Pixelin käyttöönotosta ja esimerkki Facebook kampanjasta.
Opinnäytetyössä tarkastellaan sosiaalisen median markkinointia, SOSTAC-markkinointimallia, Facebook- ja Instagram markkinointia, maksettua mainontaa, vastuullista markkinointia, sosiaalisen median markkinoinnin trendejä sekä työkaluja. Produkti on toteutettu kuva- ja videoeditointiohlema Canvalla. Sisällöntuotannossa on käytetty kuvankäsittelyohjelma Adobe Photoshopia.
Opinnäytetyön taustalla on tarve ymmärtää sosiaalisen median markkinoinnin jatkuvaa kehitystä ja sen tarjoamia mahdollisuuksia. Perinteiset markkinointikanavat eivät yksin voi taata menestystä, ja digitaaliset markkinointikanavat ovat nousseet keskeiseen asemaan yritysten toiminnassa. Luotu sosiaalisen median markkinointisuunnitelma oli kohdeyrityksen ensimmäinen, rajattiin markkinointikanaviksi Facebook sekä Instagram.
Tietoperustan pohjalta luodussa sosiaalisen median markkinointisuunnitelmassa on hyödynnetty SOSTAC-markkinointimallia. Markkinointisuunnitelma sisältää mallin jokaisen vaiheen, jatkotoimenpiteitä ja kehitysideoita. Pohdinnan jatkotoimenpiteissä on kehitysehdotus Meta Pixelin käyttöönotosta ja esimerkki Facebook kampanjasta.