Sosiaalisen median kuuntelun hyödyntäminen liiketoiminnassa
Meskanen, Reetta (2024)
Meskanen, Reetta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716012
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716012
Tiivistelmä
Sosiaalisen median kuuntelulla tarkoitetaan siellä liikkuvan datan keräämistä, seuraamista ja analysointia. Käyttäjien jakama sisältö kertoo paljon ihmisten mielipiteistä ja muuttuvasta maailmastamme. Kyseistä dataa keräämällä ja hyödyntämällä yrityksissä voidaan saavuttaa monia liiketoiminnallisia hyötyjä. Tässä opinnäytetyössä keskityttiin sosiaalisen median kuunteluun ja seurantaan liiketoiminnan näkökulmasta.
Sosiaalisen median kuuntelu valittiin tutkimuksen aiheeksi, koska se on ollut toistaiseksi melko tuntematon aihe ihmisille. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten sosiaalisen median kuuntelua hyödynnetään yrityksissä, minkälaiset yritykset käyttävät sitä ja mihin, onko sillä joitakin rajoituksia ja minkälaisia sosiaalisen median kuuntelun palveluita on markkinoilla. Tutkimuksessa etsittiin erilaisia käytännön esimerkkejä sosiaalisen median kuuntelun hyödyntämisestä ja analysoitiin niiden piirteitä. Lähteinä toimivat sosiaalisen median kuuntelun ja ohjelmistoalan asiantuntijoiden artikkelit ja blogit. Tutkimuksen tietoperusta syventyy tunneanalyysin eli sosiaalisen median kuuntelun taustalla toimivaan luonnollisen kielen käsittelyn tekniikkaan. Tutkimuksen tavoitteena oli myös vertailla eri sosiaalisen median palveluita, joita on tarjolla. Pohjoismaisten yritysten ja palveluiden, joita voitaisiin käyttää suomen kielellä, priorisoitiin vertailtavien palveluiden valinnassa. Eri palveluita vertailtiin yritysten palveluista antamien tietojen, esittelyvideoiden ja niistä tehtyjen käyttöarvosteluiden perusteella. Yhtä niistä tutkimuksen tekijä kokeili ja havainnoi itse. Vertailussa tutkittiin mitä ominaisuuksia, kieliä, sosiaalisen median alustoja ja mitattavia lukuja ne sisälsivät. Sen lisäksi analysoitiin niissä käytetyn tekoälyn edistyksellisyyttä ja kykyjä. Pyrittiin myös selvittämään minkälaisia tilastoja, raportteja tai ilmoituksia niissä on mahdollista koota.
Opinnäytetyön tuloksena kävi ilmi, että sosiaalisen median kuuntelun eri käyttötavat sopivat kaikenlaisille yrityksille. Kaikki niistä eivät kuitenkaan ole yhtä hyödyllisiä pienemmille tai B2B-yrityksille kuin esimerkiksi kuluttajille myyville yrityksille. Tuloksista kävi ilmi myös se, että Suomessa sosiaalisen median kuuntelu on toistaiseksi melko tuntematon käsite. Palveluita oli tarjolla vain muutamia, mutta erilaisia vaihtoehtoja erilaisiin tavoitteisiin löytyi. Tutkimuksessa esitellyt palvelut Talkwalker ja Brand24 ovat kehityksessään muita esiteltyjä edellä ja niiden tekoäly kykenee tarkempiin ja monipuolisempiin tuloksiin.
Sosiaalisen median kuuntelu valittiin tutkimuksen aiheeksi, koska se on ollut toistaiseksi melko tuntematon aihe ihmisille. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten sosiaalisen median kuuntelua hyödynnetään yrityksissä, minkälaiset yritykset käyttävät sitä ja mihin, onko sillä joitakin rajoituksia ja minkälaisia sosiaalisen median kuuntelun palveluita on markkinoilla. Tutkimuksessa etsittiin erilaisia käytännön esimerkkejä sosiaalisen median kuuntelun hyödyntämisestä ja analysoitiin niiden piirteitä. Lähteinä toimivat sosiaalisen median kuuntelun ja ohjelmistoalan asiantuntijoiden artikkelit ja blogit. Tutkimuksen tietoperusta syventyy tunneanalyysin eli sosiaalisen median kuuntelun taustalla toimivaan luonnollisen kielen käsittelyn tekniikkaan. Tutkimuksen tavoitteena oli myös vertailla eri sosiaalisen median palveluita, joita on tarjolla. Pohjoismaisten yritysten ja palveluiden, joita voitaisiin käyttää suomen kielellä, priorisoitiin vertailtavien palveluiden valinnassa. Eri palveluita vertailtiin yritysten palveluista antamien tietojen, esittelyvideoiden ja niistä tehtyjen käyttöarvosteluiden perusteella. Yhtä niistä tutkimuksen tekijä kokeili ja havainnoi itse. Vertailussa tutkittiin mitä ominaisuuksia, kieliä, sosiaalisen median alustoja ja mitattavia lukuja ne sisälsivät. Sen lisäksi analysoitiin niissä käytetyn tekoälyn edistyksellisyyttä ja kykyjä. Pyrittiin myös selvittämään minkälaisia tilastoja, raportteja tai ilmoituksia niissä on mahdollista koota.
Opinnäytetyön tuloksena kävi ilmi, että sosiaalisen median kuuntelun eri käyttötavat sopivat kaikenlaisille yrityksille. Kaikki niistä eivät kuitenkaan ole yhtä hyödyllisiä pienemmille tai B2B-yrityksille kuin esimerkiksi kuluttajille myyville yrityksille. Tuloksista kävi ilmi myös se, että Suomessa sosiaalisen median kuuntelu on toistaiseksi melko tuntematon käsite. Palveluita oli tarjolla vain muutamia, mutta erilaisia vaihtoehtoja erilaisiin tavoitteisiin löytyi. Tutkimuksessa esitellyt palvelut Talkwalker ja Brand24 ovat kehityksessään muita esiteltyjä edellä ja niiden tekoäly kykenee tarkempiin ja monipuolisempiin tuloksiin.