Tulospalkkausjärjestelmä osana BtoB myynnin johtamista
Mannila, Mikko (2024)
Mannila, Mikko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716027
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716027
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, kuinka tulospalkkausjärjestelmä vaikuttaa BtoB-myyntiorganisaation toimintaan, suorituskykyyn ja henkilöstön motivaatioon. Työ tehtiin, jotta voitiin analysoida tulospalkkausjärjestelmien merkitystä, ja tunnistaa mahdolliset haasteet ja esteet näiden järjestelmien toteuttamisessa. Tavoitteena oli myös kartoittaa parhaat käytännöt ja suositukset tulospalkkausjärjestelmän kehittämiseen.
Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastatteluja ja tieteellistä havainnointia, joiden avulla kerättiin laadullista tietoa työntekijöiden kokemuksista ja näkemyksistä tulospalkkausjärjestelmästä. Haastatteluissa selvitettiin, miten tulospalkkausjärjestelmä voi lisätä BtoB-myynnin houkuttelevuutta ja sitouttaa henkilöstöä pitkäaikaisesti yritykseen. Tietoa kerättiin myös tutkimalla, kuinka erilaiset aineelliset ja aineettomat palkitsemiskeinot vaikuttavat työntekijöiden motivaatioon ja sitoutumiseen.
Tutkimustulokset osoittivat, että sekä aineelliset että aineettomat palkitsemiskeinot ovat merkittäviä työntekijöiden motivaation ja sitoutumisen kannalta. Lisäksi tunnustukset, joustavat työajat ja urakehitysmahdollisuudet nousivat esiin merkittävinä aineettomina motivaatiotekijöinä. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että tasapainoinen palkitsemisstrategia, joka yhdistää aineelliset ja aineettomat palkkiot, on tehokkain tapa maksimoida työntekijöiden motivaatio ja sitoutuminen BtoB-myynnissä.
Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastatteluja ja tieteellistä havainnointia, joiden avulla kerättiin laadullista tietoa työntekijöiden kokemuksista ja näkemyksistä tulospalkkausjärjestelmästä. Haastatteluissa selvitettiin, miten tulospalkkausjärjestelmä voi lisätä BtoB-myynnin houkuttelevuutta ja sitouttaa henkilöstöä pitkäaikaisesti yritykseen. Tietoa kerättiin myös tutkimalla, kuinka erilaiset aineelliset ja aineettomat palkitsemiskeinot vaikuttavat työntekijöiden motivaatioon ja sitoutumiseen.
Tutkimustulokset osoittivat, että sekä aineelliset että aineettomat palkitsemiskeinot ovat merkittäviä työntekijöiden motivaation ja sitoutumisen kannalta. Lisäksi tunnustukset, joustavat työajat ja urakehitysmahdollisuudet nousivat esiin merkittävinä aineettomina motivaatiotekijöinä. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että tasapainoinen palkitsemisstrategia, joka yhdistää aineelliset ja aineettomat palkkiot, on tehokkain tapa maksimoida työntekijöiden motivaatio ja sitoutuminen BtoB-myynnissä.