Digitaalisuus perehdyttämisen tukena : perehdytyspolun rakentaminen palvelumuotoilun keinoin
Sivonen, Heidi (2024)
Sivonen, Heidi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716076
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716076
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda yritys x:lle toimiva perehdytyspolku palvelumuotoilun keinoin. Toimeksiantajana oli puhtauspalvelualalla jo 12 vuotta toiminut keskisuuri puhtauspalvelualan yritys. Palvelumuotoilussa käytettiin tuplatimanttimallia, jonka avulla kartoitettiin perehdytyspolussa ollut ongelma sekä haettiin ratkaisua ongelmaan. Tuplatimanttimalli valikoitui tutkimusmenetelmäksi, koska tavoitteena oli saada perehdytyspolusta työntekijöiden toiveita ja tarpeita tukeva malli. Tuplatimanttimalli mahdollistaa myös edelliseen vaiheeseen palaamisen, jos huomataan mahdollisessa ratkaisussa olevia ongelmia.
Tutkimusvaiheessa löydettiin kyselytutkimuksen avulla ongelma, joka liittyi perehdytyksen tasalaatuisuuteen. Ongelmaa lähdettiin ratkaisemaan laatimalla työntekijän perehdytyspolku työnhakijan haastattelutilanteesta koeajan jälkeiseen aikaan. Perehdytyspolun varrella olevia perehdytystuokioita tukemaan laadittiin sekä kirjallista että digitaalista materiaalia. Digitaalisen materiaaliaan hyödyksi koettiin saavutettavuus sekä materiaalin päivittämisen ketteryys. Perehdytysvideot avaavat kirjallista perehdytysmateriaalia sekä madaltaa työntekijän kynnystä palaamaan perehdytysmateriaalin pariin. Videoitu perehdytysmateriaali myös helpottaa perehdyttäjää tilanteissa, joissa yhteinen kieli on puutteellinen.
Tutkimuksella saavutettiin toimeksiantajan toivomia tuloksia. Tervetuloa taloon lehtinen ja perehdytyslomakkeet saatiin päivitettyä sekä perehdytysvideo pankki saatiin perustettua. Perehdytyspolun luominen alusta alkaen on kuitenkin suuri kokonaisuus, johon tässä opinnäytetyössä ei täysin pystytty vastaamaan. Toimeksiantajan tulee huomioida, että työntekijöiden perehdyttäminen ja perehdytyspolun ylläpitäminen vaatii yritykseltä jatkuvaa kehittämistä
Tutkimusvaiheessa löydettiin kyselytutkimuksen avulla ongelma, joka liittyi perehdytyksen tasalaatuisuuteen. Ongelmaa lähdettiin ratkaisemaan laatimalla työntekijän perehdytyspolku työnhakijan haastattelutilanteesta koeajan jälkeiseen aikaan. Perehdytyspolun varrella olevia perehdytystuokioita tukemaan laadittiin sekä kirjallista että digitaalista materiaalia. Digitaalisen materiaaliaan hyödyksi koettiin saavutettavuus sekä materiaalin päivittämisen ketteryys. Perehdytysvideot avaavat kirjallista perehdytysmateriaalia sekä madaltaa työntekijän kynnystä palaamaan perehdytysmateriaalin pariin. Videoitu perehdytysmateriaali myös helpottaa perehdyttäjää tilanteissa, joissa yhteinen kieli on puutteellinen.
Tutkimuksella saavutettiin toimeksiantajan toivomia tuloksia. Tervetuloa taloon lehtinen ja perehdytyslomakkeet saatiin päivitettyä sekä perehdytysvideo pankki saatiin perustettua. Perehdytyspolun luominen alusta alkaen on kuitenkin suuri kokonaisuus, johon tässä opinnäytetyössä ei täysin pystytty vastaamaan. Toimeksiantajan tulee huomioida, että työntekijöiden perehdyttäminen ja perehdytyspolun ylläpitäminen vaatii yritykseltä jatkuvaa kehittämistä