Wärtsilä Finland Oy:n W46-sylinterinkannen koeponnistusmenetelmän kehitys
Härö, Atte (2024)
Härö, Atte
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052715931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052715931
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkoituksena oli selvittää, onko paineilman käyttäminen sylinterinkansien koeponnistamisessa mahdollista, käytössä olevan nestemenetelmän sijasta. Syynä tälle on lisääntyvä automaatio, jonka takia sylinterinkansien koeponnistus on mahdollisesti siirtymässä automatisoidulle tuotantolinjalle. Tämän vuoksi haluttiin selvittää, mikä menetelmä olisi paras valinta käytettäväksi jatkossa sylinterinkansien koeponnistamiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää nykyiset Wärtsilän W46-sylinterinkansille asetetut laatuvaatimukset koskien koeponnistusta sekä testata koeponnistusta paineilmalla. Lisäksi tavoitteena oli esittää ehdotukset mahdollisille muutoksille liittyen koeponnistuksessa käytettävään paineeseen ja pitoaikoihin. Tavoitteena oli myös valita selvityksen perusteella jatkossa käytettävä menetelmä mahdollisesti käyttöön otettavaan automatisoituun koeponnistussoluun.
Työssä selvitettiin W46-sylinterinkansien koeponnistusta koskevat luokituslaitosten asettamat laatuvaatimukset. Tämän jälkeen tehtiin suunnitelma koeponnistuksen testauksesta paineilmalla. Testi tehtiin W46-kannen vesitilalle.
Työn tuloksena saatiin varmistettua, että paineilma toimii koeponnistusmenetelmänä, mutta vaatii tarkemman mittausmenetelmän, jotta mahdollinen vuoto voidaan havaita mahdollisimman nopeasti. Selvityksen perusteella menetelmämuutos vaatii luokituslaitosten hyväksynnän, ennen kuin se voidaan ottaa käyttöön tuotannossa. Tuloksia voidaan käyttää hyödyksi menetelmämuutoksen toteuttamiseksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää nykyiset Wärtsilän W46-sylinterinkansille asetetut laatuvaatimukset koskien koeponnistusta sekä testata koeponnistusta paineilmalla. Lisäksi tavoitteena oli esittää ehdotukset mahdollisille muutoksille liittyen koeponnistuksessa käytettävään paineeseen ja pitoaikoihin. Tavoitteena oli myös valita selvityksen perusteella jatkossa käytettävä menetelmä mahdollisesti käyttöön otettavaan automatisoituun koeponnistussoluun.
Työssä selvitettiin W46-sylinterinkansien koeponnistusta koskevat luokituslaitosten asettamat laatuvaatimukset. Tämän jälkeen tehtiin suunnitelma koeponnistuksen testauksesta paineilmalla. Testi tehtiin W46-kannen vesitilalle.
Työn tuloksena saatiin varmistettua, että paineilma toimii koeponnistusmenetelmänä, mutta vaatii tarkemman mittausmenetelmän, jotta mahdollinen vuoto voidaan havaita mahdollisimman nopeasti. Selvityksen perusteella menetelmämuutos vaatii luokituslaitosten hyväksynnän, ennen kuin se voidaan ottaa käyttöön tuotannossa. Tuloksia voidaan käyttää hyödyksi menetelmämuutoksen toteuttamiseksi.