Riktad marknadsföring: en attitydundersökning : konsumenters attityder om riktad annonsering och datainsamling
Lundström, Henrik (2024)
Lundström, Henrik
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716077
Tiivistelmä
Marknadsföring är en av de centrala businessmodellerna för många företag, i synnerhet sökmotorer och social media använder sig huvudsakligen av annonser för att få sin huvudsakliga inkomst. Konsumenter blir alltmer digitaliserade och spenderar tid i dessa kanaler, då ökar också marknaden för annonser konstant. Företagen har hård konkurrens om att visa rätt annonser för rätt konsumenter, vilket ökar förfrågan för riktad marknadsföring. Riktad marknadsföring är annonsering som sker på basis av konsumenters personliga data. Företag riktar annonser för konsumenter baserat på till exempel konsumenters kön, ålder eller geografiskt läge. Då konsumenterna blir alltmer medvetna om hur företag samlar in deras data är det också mer sannolikt att konsumenter formar attityder gällande riktad marknadsföring och datainsamlingen som sker i sammanband med detta. Syfte av detta arbete är att undersöka hurdana attityder konsumenter har om riktad marknadsföring och datainsamling som sker i sammanband med det. Enligt tidigare forskning är konsumenters attityder negativa mot annonser som stör deras användning av olika digitala tjänster. Tidigare forskning har också visat att konsumenter föredrar att företag inte skulle samla in lika mycket av deras personliga data. I detta arbete gjordes en kvantitativ surveyundersökning för att kartlägga respondenternas attityder om riktad marknadsföring och datainsamling. Resultaten av undersökningen stämde långt överens med tidigare forskning, på basis av samlade data var deltagarnas attityder mot riktad marknadsföring utspridda mellan negativa, neutrala och positiva, medan deltagarnas attityder om datainsamling var mest negativa.