Sosiaalisen median sisältömarkkinoinnin kehittäminen sisältöstrategian keinoin
Hietakangas, Titta (2024)
Hietakangas, Titta
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716100
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimeksiantajayrityksen sisältömarkkinointia sekä luoda toimeksiantajalle sisältöstrategian pohja. Lisäksi toimeksiantajan ketjulle kartoitettiin tietoa muiden ketjun yritysten sosiaalisen median prosesseista sekä annettiin ideoita sen kehittämiseen. Teoriaosuudessa käsiteltiin sisältömarkkinointia sekä sisältöstrategiaa ja sen tärkeimpiä osa-alueita. Lisäksi kartoitettiin sitä, mitä hyvä sisällöntuotanto on ja mitä malleja voidaan hyödyntää.
Tutkimusmenetelminä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua sekä benchmarkingia. Haastateltava oli neljä eri sosiaalisen median vastaavaa toimeksiantajaketjun yrityksistä. Heitä haastateltiin yritysten sosiaalisen median prosesseista, verraten niitä toimeksiantajayrityksen prosesseihin. Haastatteluiden tuloksien ja teorian pohjalta toimeksiantajayritykselle kehitettiin sisältöstrategian pohja.
Tuloksien pohjalta toimeksiantajayritykselle sekä ketjulle annettiin kehitysideoita sisältömarkkinoinnin kehittämiseksi. Lisäksi opinnäytetyössä toimeksiantajalle luotiin sisältöstrategian pohja, jota halutessaan toimeksiantajan ketju voi hyödyntää myös muissa ketjun yrityksissä. Opinnäytetyö sisältää toimeksiantajan liike- ja ammattisalaisuuksia, jonka vuoksi vain teoriaosuus on julkinen.
Tutkimusmenetelminä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua sekä benchmarkingia. Haastateltava oli neljä eri sosiaalisen median vastaavaa toimeksiantajaketjun yrityksistä. Heitä haastateltiin yritysten sosiaalisen median prosesseista, verraten niitä toimeksiantajayrityksen prosesseihin. Haastatteluiden tuloksien ja teorian pohjalta toimeksiantajayritykselle kehitettiin sisältöstrategian pohja.
Tuloksien pohjalta toimeksiantajayritykselle sekä ketjulle annettiin kehitysideoita sisältömarkkinoinnin kehittämiseksi. Lisäksi opinnäytetyössä toimeksiantajalle luotiin sisältöstrategian pohja, jota halutessaan toimeksiantajan ketju voi hyödyntää myös muissa ketjun yrityksissä. Opinnäytetyö sisältää toimeksiantajan liike- ja ammattisalaisuuksia, jonka vuoksi vain teoriaosuus on julkinen.