TikTok-markkinointiopas pk-yrityksille
Savolainen, Oskar (2024)
Savolainen, Oskar
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716096
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä luodaan TikTok-markkinointiopas pk-yrityksille, joilla oletetaan olevan vähän, tai ei lainkaan markkinointibudjettia. Opasta ei olla luotu toimeksiantona yritykselle, mutta siinä hyödynnetään suuntautumisharjoittelun aikana Helpot Kotisivut MS Oy:lle luotua TikTok-sisältöä.
TikTok on sosiaalisen median kanava, jossa jaetaan enimmäkseen alle 60 sekuntia kestäviä, nopealla tempolla kulutetettavia lyhytvideoita. TikTok on maailman ladatuin sovellus, jolla on yli miljardi kuukautista käyttäjää, ja 3.5 miljardia latausta yhteensä.
Sosiaalisessa mediassa markkinointi voi olla sekä orgaanista, että maksettua mainontaa. TikTok,sekä muut nopealla tempolla kulutettavat sosiaalisen median alustat ovat muuttaneet markkinointinormeja, jonka takia kattavan markkinointisuunnitelman luominen on tärkeää ennen markkinoinnin aloittamista. Opas sopii erityisesti pk-yrityksille, sillä TikTok on vuoden 2024 halvin maksetun mainonnan sosiaalisen median alusta. Tuhat näyttökertaa videolle maksaa TikTokissa noin euron.
Itse opas on luotu Canva-sovelluksella. Canva on yksinkertainen työkalu, jolla oppaasta sai tuotettua visuaalisesti näyttävän ja helppolukuisen. Lisäksi Canvassa opasta on helppo päivittää tulevaisuudessa, jos TikTok tekee muutoksia markkinointisisällön luomiseen. Opas sisältää osa-alueet: orgaaninen näkyvyys ja trendit, maksettu mainonta ja sen hinnat, TikTok hakukoneena ja SEO, videoiden muokkaus, sekä yritystyökalut. Jokaiseen lukuun on lisätty johdanto, jolla yritys ymmärtää helpommin, mitä tietty luku sisältää. Lisäksi osa-alueet ovat järjestetty niin, että lukija pystyy helpommin etenemään sisällönluontiprosessissa oppaan mukaan.
Opinnäytetyön lopussa pohditaan ja arvioidaan koko opinnäytetyöprosessia, sekä avataan enemmän, miten itse opas on luotu. Oppaan luomista varten on avattu oma TikTok-tili, jolla maksettua mainontaa on testattu käytännössä. Opas löytyy PDF-liitteenä opinnäytetyön lopusta.
Jos aikaa olisi ollut enemmän, oppaasta olisi voinut tehdä vielä yksityiskohtaisemman, sekä visuaalisesti kauniimman. Oppaasta kuitenkin muodostui toimiva kokonaisuus, ja oppaan tarkoitus luoda toimiva markkinointiopas pk-yrityksille saavutettiin. Opasta hyödynnetään Helpot Kotisivut MS OY:n markkinointisisällön luomisessa.
TikTok on sosiaalisen median kanava, jossa jaetaan enimmäkseen alle 60 sekuntia kestäviä, nopealla tempolla kulutetettavia lyhytvideoita. TikTok on maailman ladatuin sovellus, jolla on yli miljardi kuukautista käyttäjää, ja 3.5 miljardia latausta yhteensä.
Sosiaalisessa mediassa markkinointi voi olla sekä orgaanista, että maksettua mainontaa. TikTok,sekä muut nopealla tempolla kulutettavat sosiaalisen median alustat ovat muuttaneet markkinointinormeja, jonka takia kattavan markkinointisuunnitelman luominen on tärkeää ennen markkinoinnin aloittamista. Opas sopii erityisesti pk-yrityksille, sillä TikTok on vuoden 2024 halvin maksetun mainonnan sosiaalisen median alusta. Tuhat näyttökertaa videolle maksaa TikTokissa noin euron.
Itse opas on luotu Canva-sovelluksella. Canva on yksinkertainen työkalu, jolla oppaasta sai tuotettua visuaalisesti näyttävän ja helppolukuisen. Lisäksi Canvassa opasta on helppo päivittää tulevaisuudessa, jos TikTok tekee muutoksia markkinointisisällön luomiseen. Opas sisältää osa-alueet: orgaaninen näkyvyys ja trendit, maksettu mainonta ja sen hinnat, TikTok hakukoneena ja SEO, videoiden muokkaus, sekä yritystyökalut. Jokaiseen lukuun on lisätty johdanto, jolla yritys ymmärtää helpommin, mitä tietty luku sisältää. Lisäksi osa-alueet ovat järjestetty niin, että lukija pystyy helpommin etenemään sisällönluontiprosessissa oppaan mukaan.
Opinnäytetyön lopussa pohditaan ja arvioidaan koko opinnäytetyöprosessia, sekä avataan enemmän, miten itse opas on luotu. Oppaan luomista varten on avattu oma TikTok-tili, jolla maksettua mainontaa on testattu käytännössä. Opas löytyy PDF-liitteenä opinnäytetyön lopusta.
Jos aikaa olisi ollut enemmän, oppaasta olisi voinut tehdä vielä yksityiskohtaisemman, sekä visuaalisesti kauniimman. Oppaasta kuitenkin muodostui toimiva kokonaisuus, ja oppaan tarkoitus luoda toimiva markkinointiopas pk-yrityksille saavutettiin. Opasta hyödynnetään Helpot Kotisivut MS OY:n markkinointisisällön luomisessa.