Viinimatkailu tuotteena
Harju, Jenna (2024)
Harju, Jenna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716073
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716073
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää suomalaisten viinimatkailijoiden motivaatiotekijät lähdettäessä viinimatkoille. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää syitä sille, miksi viinimatkoille lähdetään eli mitkä ovat motivaatiotekijät lähdettäessä viinimatkoille ja mikä siihen vaikuttaa. Mitä viinimatkoilta odotetaan sekä mikä niissä kiinnostaa, ja myös mitkä maanosat tai maat kiinnostavat eniten suomalaisia viinimatkailijoita. Tavoitteena oli myös hieman löytää syitä sille, miksi viinimatkoille ei ole lähdetty, ja mikä siihen vaikuttaa.
Tietoperustan ensimmäinen osa koostuu teemamatkailusta, jossa käsitellään tarkemmin matkailun kapeita markkinoita eli niche matkailua, sekä viinimatkailua sen osana. Käydään läpi myös, millaisia ovat teemamatkailijat yleisesti kuluttajina. Toinen osa koostuu viinimatkailusta, jossa käsitellään viinimatkailua matkailu tuotteena, sekä millainen on viinimatkailija. Lopuksi käydään hieman läpi tunnetuimpia viinimatkailualueita sekä viinialueiden kulttuurillista merkitystä.
Tässä opinnäytetyössä on käytetty kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, jota on jaettu sähköpostin ja sosiaalisen median kautta kohderyhmälle, eli viinimatkailijoille. Kyselylomakkeella saatiin kerättyä helpommin ihmisten mielipiteitä ja selvittää aikaisempia kokemuksia viinimatkoilta. Kysely toteutettiin Webropolilla, ja se sisälsi kokonaisuudessaan 12 kysymystä, mitkä koostuivat monivalinta- ja järjestykseen laitettavista kysymyksistä. Kyselyllä kerättiin 106 vastausta kokonaisuudessaan.
Tutkimustyön tulosten perusteella viinimatkailijat ja viinin harrastajat, jotka käyvät useasti viinimatkoilla ja ovat valmiiksi sitoutuneita ja kiinnostuneita aiheeseen, ovat kartoittaneet itselleen selvät suosikki maat, kokemukset ja mielipiteet erilaisista viinimatkoista. Kiinnostus viineihin ja viinien osto suoraan viinitiloilta nousivat suosituiksi syiksi lähteä viinimatkalle. Mutta monet myös suosivat omatoimimatkan aikana koettuja viinitilavierailuja. Viinimatkoja tehdään moniin eri maihin ja selvästikin Euroopan maat ovat ne suosituimmat paikat suomalaisille matkailijoille, joista Ranska kiinnostaa eniten, ja toiseksi kiinnostavin on Italia. Vastauksia saatiin yllättävän tasaisesti sekä naisilta että miehiltä. Viinimatkat olivat kuitenkin enemmän vanhemman sukupolven suosiossa, eli yli 50-vuotiailla.
Tietoperustan ensimmäinen osa koostuu teemamatkailusta, jossa käsitellään tarkemmin matkailun kapeita markkinoita eli niche matkailua, sekä viinimatkailua sen osana. Käydään läpi myös, millaisia ovat teemamatkailijat yleisesti kuluttajina. Toinen osa koostuu viinimatkailusta, jossa käsitellään viinimatkailua matkailu tuotteena, sekä millainen on viinimatkailija. Lopuksi käydään hieman läpi tunnetuimpia viinimatkailualueita sekä viinialueiden kulttuurillista merkitystä.
Tässä opinnäytetyössä on käytetty kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, jota on jaettu sähköpostin ja sosiaalisen median kautta kohderyhmälle, eli viinimatkailijoille. Kyselylomakkeella saatiin kerättyä helpommin ihmisten mielipiteitä ja selvittää aikaisempia kokemuksia viinimatkoilta. Kysely toteutettiin Webropolilla, ja se sisälsi kokonaisuudessaan 12 kysymystä, mitkä koostuivat monivalinta- ja järjestykseen laitettavista kysymyksistä. Kyselyllä kerättiin 106 vastausta kokonaisuudessaan.
Tutkimustyön tulosten perusteella viinimatkailijat ja viinin harrastajat, jotka käyvät useasti viinimatkoilla ja ovat valmiiksi sitoutuneita ja kiinnostuneita aiheeseen, ovat kartoittaneet itselleen selvät suosikki maat, kokemukset ja mielipiteet erilaisista viinimatkoista. Kiinnostus viineihin ja viinien osto suoraan viinitiloilta nousivat suosituiksi syiksi lähteä viinimatkalle. Mutta monet myös suosivat omatoimimatkan aikana koettuja viinitilavierailuja. Viinimatkoja tehdään moniin eri maihin ja selvästikin Euroopan maat ovat ne suosituimmat paikat suomalaisille matkailijoille, joista Ranska kiinnostaa eniten, ja toiseksi kiinnostavin on Italia. Vastauksia saatiin yllättävän tasaisesti sekä naisilta että miehiltä. Viinimatkat olivat kuitenkin enemmän vanhemman sukupolven suosiossa, eli yli 50-vuotiailla.