Eldistribution för laddningsinfrastruktur : Laddningsinfrastrukturens inverkan på distributionsnätet
Simon, Wikström (2024)
Simon, Wikström
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052615844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052615844
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on suoritettu Hangon sähkön puolesta toukokuusta 2023 huhtikuuhun 2024. Työ kattaa kaiken latausasemista ja jakokeskuksista muuntajiin, sekä niiden toiminnallisuuden. Tavoitteena oli saada syvempää tietämystä latausinfrastruktuurista, tehontarpeesta ja kuormituksen tasapainottamisesta. Tämä luodakseen pohjan tuleville projekteille.
Työn taustalla oli kasvava kysyntä latausinfrastruktuurille ja ympäristöystävällisille ratkaisuille. Tämä tarjosi erinomaisen tilaisuuden oppia lisää suunnittelusta, tehon laskemisesta latausasemien sähköjakelun ja kuormituksen tasapainottamisen suhteen.
Teoreettinen osa käsittelee yleisimpiä sähkökäyttöisiä ajoneuvoja, jotka ovat merkittävimpiä tulevia projekteja ajatellen. Tärkeimmät asiat koskien latausasemia ja niiden teholuokkia sekä sähköverkko kokonaisuudessaan käsitellään teoreettisessa osuudessa.
Työn käytännön osassa käsitellään kaapelien mitoitusta ja latausasemien suunnittelua. Kaapelien mitoituksen osalta käsitellään kaikkea jakokeskuksista muuntajalle, opinnäytetyö ei sisällä kaapeleiden mitoitusta keskijänniteverkolle. Kuitenkin työ sisältää muuntajien mitoituslaskelmat sekä sähkökäyttöisten ajoneuvojen energiankulutuslaskelmat.
Työn lopputulos on latauslaitos, joka täyttää asiakkaan nykyiset ja tulevat tarpeet. Työ toimii myös perustana tuleville projekteille. Kuitenkin lopulliset mittaukset ja latausinfrastruktuurin jännitteen saaminen on vielä kesken syyskuuhun 2024 asti.
Työn taustalla oli kasvava kysyntä latausinfrastruktuurille ja ympäristöystävällisille ratkaisuille. Tämä tarjosi erinomaisen tilaisuuden oppia lisää suunnittelusta, tehon laskemisesta latausasemien sähköjakelun ja kuormituksen tasapainottamisen suhteen.
Teoreettinen osa käsittelee yleisimpiä sähkökäyttöisiä ajoneuvoja, jotka ovat merkittävimpiä tulevia projekteja ajatellen. Tärkeimmät asiat koskien latausasemia ja niiden teholuokkia sekä sähköverkko kokonaisuudessaan käsitellään teoreettisessa osuudessa.
Työn käytännön osassa käsitellään kaapelien mitoitusta ja latausasemien suunnittelua. Kaapelien mitoituksen osalta käsitellään kaikkea jakokeskuksista muuntajalle, opinnäytetyö ei sisällä kaapeleiden mitoitusta keskijänniteverkolle. Kuitenkin työ sisältää muuntajien mitoituslaskelmat sekä sähkökäyttöisten ajoneuvojen energiankulutuslaskelmat.
Työn lopputulos on latauslaitos, joka täyttää asiakkaan nykyiset ja tulevat tarpeet. Työ toimii myös perustana tuleville projekteille. Kuitenkin lopulliset mittaukset ja latausinfrastruktuurin jännitteen saaminen on vielä kesken syyskuuhun 2024 asti.