Työnopastus valmisteverotuksessa
Niemenmaa, Reetta (2024)
Niemenmaa, Reetta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052615774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052615774
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ammattitason virkailijoiden kokemuksia työnopastuksesta valmisteverotuksessa. Kokemusten lisäksi selvitettiin miten työnopastus tukee osaamisen kehittymistä ja millaisia haasteita siinä koettiin.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Verohallinnon kanssa. Tavoitteena oli saada kokonaiskuva tämänhetkisestä tilanteesta Webropol -kyselyn vastausten pohjalta sekä osaamisen kehittämisen teorioihin pohjaten tuottaa kehitysideoita, miten työnopastusta voidaan kehittää erityisesti valmisteverotuksessa tulevaisuudessa.
Teoreettisena viitekehyksenä oli työnopastus, osaamisen johtaminen sekä työnopastuksen vaikutus osaamisen kehittämiseen. Osaamisen johtamista tarkasteltiin psykologisen turvallisuuden, ketterän oppimisen ja itsensä johtamisen näkökulmista. Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen kehittämistyö ja tutkimusotteen pääpaino oli laadullisessa tutkimuksessa. Aineistonkeruu toteutettiin Webropol -kyselynä marras-joulukuun taitteessa 2023. Kyselyllä selvitettiin miten vastaajat kokivat työnopastuksen tukevan työssäoppimista, mitkä toimintatavat koettiin toimiviksi, mitkä heikensivät sitä, millainen koettiin hyvän työnopastajan olevan, oliko työnopastuksen aikana seurantaa osaamisen kehittymisessä ja miten työnopastusta toivottaisiin kehitettävän tulevaisuudessa.
Vastauksissa toivottiin työpajatyyppisen opastuksen lisäämistä, kannustavaa palautta sekä kärsivällisiä työnopastajia.
Kehitysideana tulevaisuuteen syntyi ehdotus lisätä työpajatyyppistä toimintaa, jolla tuetaan ja vahvistetaan vuorovaikutusta ja työn hallinnan tunnetta. Muita kehitysideoita olivat aloituskeskustelu ja palaute- ja seurantakeskustelut, joilla varmistetaan osaamisen kehittyminen sekä vahvistetaan psykologista turvallisuutta. Oppimispäiväkirjalla voidaan edesauttaa työntekijän itsereflektointia sekä tunnistaa vahvuuksia ja heikkouksia. The purpose of this thesis was to find out how the senior tax officers experience workplace guidance in excise taxation. The thesis investigated the experiences of workplace guidance, how it supported learning skill development and the challenges encountered.
The thesis was conducted in collaboration with the Tax Administration. The goal was to gain insights into the current situation and based on the responses and existing theories of learning skill development, to generate ideas for future development of workplace guidance, especially in excise taxation.
The theoretical framework included workplace guidance, competence management and the impact of workplace guidance on learning skill development. Competence management was examined from the perspectives of psychological safety, agile learning and self-management. The thesis is a research-based development work with the main focus of the research approach being qualitative. Data collection was conducted through a Webropol survey in the transition between November and December 2023. The survey aimed to investigate whether workplace guidance was experienced to support workplace learning, which methods were considered effective, which ones were deemed ineffective, what qualities were valued in a good workplace guidance, whether there was monitoring of learning skill development during orientation and how workplace guidance could be improved in the future.
The results indicated a strong preference for workshop-style training, encouraging feedback and patient trainers. As a future development idea, increasing workshop-style activities to enhance interaction and a sense of control over work was suggested. Other development ideas included introductory discussions, feedback and follow-up discussions to ensure skill development and reinforce psychological safety. Keeping a learning diary could facilitate self-reflection for employees and help identify strengths and weaknesses.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Verohallinnon kanssa. Tavoitteena oli saada kokonaiskuva tämänhetkisestä tilanteesta Webropol -kyselyn vastausten pohjalta sekä osaamisen kehittämisen teorioihin pohjaten tuottaa kehitysideoita, miten työnopastusta voidaan kehittää erityisesti valmisteverotuksessa tulevaisuudessa.
Teoreettisena viitekehyksenä oli työnopastus, osaamisen johtaminen sekä työnopastuksen vaikutus osaamisen kehittämiseen. Osaamisen johtamista tarkasteltiin psykologisen turvallisuuden, ketterän oppimisen ja itsensä johtamisen näkökulmista. Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen kehittämistyö ja tutkimusotteen pääpaino oli laadullisessa tutkimuksessa. Aineistonkeruu toteutettiin Webropol -kyselynä marras-joulukuun taitteessa 2023. Kyselyllä selvitettiin miten vastaajat kokivat työnopastuksen tukevan työssäoppimista, mitkä toimintatavat koettiin toimiviksi, mitkä heikensivät sitä, millainen koettiin hyvän työnopastajan olevan, oliko työnopastuksen aikana seurantaa osaamisen kehittymisessä ja miten työnopastusta toivottaisiin kehitettävän tulevaisuudessa.
Vastauksissa toivottiin työpajatyyppisen opastuksen lisäämistä, kannustavaa palautta sekä kärsivällisiä työnopastajia.
Kehitysideana tulevaisuuteen syntyi ehdotus lisätä työpajatyyppistä toimintaa, jolla tuetaan ja vahvistetaan vuorovaikutusta ja työn hallinnan tunnetta. Muita kehitysideoita olivat aloituskeskustelu ja palaute- ja seurantakeskustelut, joilla varmistetaan osaamisen kehittyminen sekä vahvistetaan psykologista turvallisuutta. Oppimispäiväkirjalla voidaan edesauttaa työntekijän itsereflektointia sekä tunnistaa vahvuuksia ja heikkouksia.
The thesis was conducted in collaboration with the Tax Administration. The goal was to gain insights into the current situation and based on the responses and existing theories of learning skill development, to generate ideas for future development of workplace guidance, especially in excise taxation.
The theoretical framework included workplace guidance, competence management and the impact of workplace guidance on learning skill development. Competence management was examined from the perspectives of psychological safety, agile learning and self-management. The thesis is a research-based development work with the main focus of the research approach being qualitative. Data collection was conducted through a Webropol survey in the transition between November and December 2023. The survey aimed to investigate whether workplace guidance was experienced to support workplace learning, which methods were considered effective, which ones were deemed ineffective, what qualities were valued in a good workplace guidance, whether there was monitoring of learning skill development during orientation and how workplace guidance could be improved in the future.
The results indicated a strong preference for workshop-style training, encouraging feedback and patient trainers. As a future development idea, increasing workshop-style activities to enhance interaction and a sense of control over work was suggested. Other development ideas included introductory discussions, feedback and follow-up discussions to ensure skill development and reinforce psychological safety. Keeping a learning diary could facilitate self-reflection for employees and help identify strengths and weaknesses.