Työkanava Oy työelämän monimuotoistajana
Uski, Jenny; Vuorinen, Marju (2024)
Uski, Jenny
Vuorinen, Marju
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052615794
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052615794
Tiivistelmä
Heikossa työmarkkina-asemassa olevien työllistäminen on ollut pitkään esillä ja sen ratkaisemiseksi on esitetty erilaisia keinoja. Suomessa on noin 65 000 täsmätyökykyistä työnhakijaa. Vuonna 2022 perustettiin valtion omistama Työkanava Oy osana Sanna Marinin hallituksen Työkykyohjelmaa. Työkanava Oy:n kautta yritysten oli mahdollista saada lisää työvoimaa ja samalla tukea sosiaalisen vastuun toteutumista työllistämällä täsmätyökykyisiä.
Tämän opinnäytetyön tilaajana oli Työkanava Oy. Tavoitteena oli kuvata Työkanava Oy:n palvelua työelämän monimuotoisuuden näkökulmasta ja tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia asiakasyrityksillä on Työkanava Oy:n palvelusta. Tutkimuskysymyksinä olivat, miten yritykset kokivat Työkanava Oy:n palvelun ja millä tavoin Työkanava Oy edisti työelämän monimuotoisuutta yrityksissä. Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä olivat työelämän monimuotoisuus, täsmätyökykyinen, työkyky ja kohtaanto-ongelma.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruumenetelmänä hyödynnettiin puolistrukturoitua haastattelua, jossa kaikille haastateltaville esitettiin samat haastattelukysymykset. Aineisto koostui viidestä yrityshaastattelusta. Haastattelut toteutettiin yrityksille, jotka käyttivät Työkanava Oy:n palvelua. Aineiston analyysissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tulosten mukaan Työkanava Oy:n palvelu koettiin pääsääntöisesti onnistuneena ja sen kautta saatiin lisää työvoimaa. Yhteistyö ja yhteydenpito Työkanava Oy:n ja yrityksen välillä nähtiin onnistuneena. Työkanava Oy palvelu vastasi yritysten työvoimapulaan ja täsmätyökykyiset työntekijät nähtiin yrityksissä potentiaalisena työvoimana turvaamaan työvoiman saatavuus tulevaisuudessa. Lisäksi palvelu tuki yrityksiä pääsemään sosiaalisen vastuullisuuden tavoitteisiin sekä vähensi ennakkoluuloja. Työyhteisön erilainen osaaminen koettiin rikkautena. Palvelun kehittämisen näkökulmasta toivottiin, että asiakasohjausprosessista tehtäisiin sujuvampi. Moni yritys olisi valmis käyttämään Työkanava Oy:n palvelua tulevaisuudessakin. Työkanava Oy vastasi työvoimapulaan, sen avulla edistettiin täsmätyökykyisten työllistämistä ja vahvistettiin sosiaalisen vastuullisuuden toteutumista.
Tämän opinnäytetyön tilaajana oli Työkanava Oy. Tavoitteena oli kuvata Työkanava Oy:n palvelua työelämän monimuotoisuuden näkökulmasta ja tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia asiakasyrityksillä on Työkanava Oy:n palvelusta. Tutkimuskysymyksinä olivat, miten yritykset kokivat Työkanava Oy:n palvelun ja millä tavoin Työkanava Oy edisti työelämän monimuotoisuutta yrityksissä. Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä olivat työelämän monimuotoisuus, täsmätyökykyinen, työkyky ja kohtaanto-ongelma.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruumenetelmänä hyödynnettiin puolistrukturoitua haastattelua, jossa kaikille haastateltaville esitettiin samat haastattelukysymykset. Aineisto koostui viidestä yrityshaastattelusta. Haastattelut toteutettiin yrityksille, jotka käyttivät Työkanava Oy:n palvelua. Aineiston analyysissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tulosten mukaan Työkanava Oy:n palvelu koettiin pääsääntöisesti onnistuneena ja sen kautta saatiin lisää työvoimaa. Yhteistyö ja yhteydenpito Työkanava Oy:n ja yrityksen välillä nähtiin onnistuneena. Työkanava Oy palvelu vastasi yritysten työvoimapulaan ja täsmätyökykyiset työntekijät nähtiin yrityksissä potentiaalisena työvoimana turvaamaan työvoiman saatavuus tulevaisuudessa. Lisäksi palvelu tuki yrityksiä pääsemään sosiaalisen vastuullisuuden tavoitteisiin sekä vähensi ennakkoluuloja. Työyhteisön erilainen osaaminen koettiin rikkautena. Palvelun kehittämisen näkökulmasta toivottiin, että asiakasohjausprosessista tehtäisiin sujuvampi. Moni yritys olisi valmis käyttämään Työkanava Oy:n palvelua tulevaisuudessakin. Työkanava Oy vastasi työvoimapulaan, sen avulla edistettiin täsmätyökykyisten työllistämistä ja vahvistettiin sosiaalisen vastuullisuuden toteutumista.