Kuorma-auton voimanulosoton sähköistäminen : bulk-säiliöajoneuvokuljetuksissa
Ylikoski, Teemu (2024)
Ylikoski, Teemu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716090
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kuljetusliike Koivulahti Oy, joka tuottaa kuljetuspalveluita Etelä-Pohjanmaan alueella. Toimeksiantajan kuljetustehtäviin kuuluvat muun muassa bulk-säiliöajoneuvokuljetukset, joissa mekaanisen voimanulosoton käyttäminen on yleistä. Mekaaninen voimanulosotto raskaassa kalustossa tarkoittaa voimantuottoprosessia, jossa kuorma-auton moottorin voimaa käytetään ajoneuvoon asennettujen lisälaitteiden käyttöön.
Ajoneuvon moottorin käyttäminen mekaanisen voimanulosoton voimanlähteenä kuluttaa polttoainetta. Polttoaineen palaminen vaikuttavaa negatiivisesti yrityksen taloudellisiin tunnuslukuihin ja aiheuttaa ympäristölle haitallisia CO2-päästöjä. Tämä herätti kiinnostuksen selvittää vaihtoehtoisten käyttövoimien soveltuvuutta voimanulosoton käyttöön. Opinnäytetyössä tutkittiin erilaisten voimanlähteiden, erityisesti sähkön käyttömahdollisuuksia ja sen vaikutuksia yrityksen liiketoimintaan.
Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin analysoimalla yrityksen omistamia materiaaleja ja dataa sekä suorittamalla haastatteluja kohdeyrityksen sisällä ja mahdollisen järjestelmätoimittajan kanssa. Lisäksi osallistuttiin operatiiviseen toimintaan, kuten kuljetuksiin ja kuljetussuunnitteluun. Opinnäytetyön teoriaosuus pohjautuu alan kirjallisuuteen, verkkolähteisiin ja yritysten verkkosivuihin.
Tutkimuksen tuloksena kuvattiin mekaanisen voimanulosoton nykytila yrityksessä sekä sen vaikutukset taloudellisiin tunnuslukuihin ja CO2-päästöihin. Osana tutkimusta suoritettujen haastattelujen kautta saatiin konkreettisia tuloksia sähköisen voimanulosoton hyödyistä, mikä mahdollisti kustannussäästöjen ja CO2-päästövähennysten laskemisen.
Tutkimuksen myötä toimeksiantaja sai merkittävästi tietoa nykyisen mekaanisen voimanulosoton vaikutuksista ja sähköistämisen potentiaalisista hyödyistä. Tutkimuksessa havaittiin muun muassa, että voimanulosoton sähköistämisellä ajoneuvojen CO2-päästöt voisivat laskea jopa yli 20 %. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää voimanulosottojen vertailussa ja valinnassa, ja ne tarjoavat hyvät lähtökohdat ajoneuvojen kehitysprojektin aloittamiselle.
Ajoneuvon moottorin käyttäminen mekaanisen voimanulosoton voimanlähteenä kuluttaa polttoainetta. Polttoaineen palaminen vaikuttavaa negatiivisesti yrityksen taloudellisiin tunnuslukuihin ja aiheuttaa ympäristölle haitallisia CO2-päästöjä. Tämä herätti kiinnostuksen selvittää vaihtoehtoisten käyttövoimien soveltuvuutta voimanulosoton käyttöön. Opinnäytetyössä tutkittiin erilaisten voimanlähteiden, erityisesti sähkön käyttömahdollisuuksia ja sen vaikutuksia yrityksen liiketoimintaan.
Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin analysoimalla yrityksen omistamia materiaaleja ja dataa sekä suorittamalla haastatteluja kohdeyrityksen sisällä ja mahdollisen järjestelmätoimittajan kanssa. Lisäksi osallistuttiin operatiiviseen toimintaan, kuten kuljetuksiin ja kuljetussuunnitteluun. Opinnäytetyön teoriaosuus pohjautuu alan kirjallisuuteen, verkkolähteisiin ja yritysten verkkosivuihin.
Tutkimuksen tuloksena kuvattiin mekaanisen voimanulosoton nykytila yrityksessä sekä sen vaikutukset taloudellisiin tunnuslukuihin ja CO2-päästöihin. Osana tutkimusta suoritettujen haastattelujen kautta saatiin konkreettisia tuloksia sähköisen voimanulosoton hyödyistä, mikä mahdollisti kustannussäästöjen ja CO2-päästövähennysten laskemisen.
Tutkimuksen myötä toimeksiantaja sai merkittävästi tietoa nykyisen mekaanisen voimanulosoton vaikutuksista ja sähköistämisen potentiaalisista hyödyistä. Tutkimuksessa havaittiin muun muassa, että voimanulosoton sähköistämisellä ajoneuvojen CO2-päästöt voisivat laskea jopa yli 20 %. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää voimanulosottojen vertailussa ja valinnassa, ja ne tarjoavat hyvät lähtökohdat ajoneuvojen kehitysprojektin aloittamiselle.