Monomateriaalibrodeeraaminen ja naisten asun konseptin luominen : inspiraationa vuosien 1910–1920 pukeutuminen ja kirjonta
Kakko, Cassandra (2024)
Kakko, Cassandra
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052615825
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052615825
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa brodeerauskokeiluita monomateriaalinäkökulmasta sekä luoda näitä hyödyntäen naisten asun konsepti inspiroituneena vuosien 1910–1920 naisten pukeutumisesta ja kirjonnoista. Materiaalikokeiluita toteutettiin puuvillalla, viskoosilla ja lyocellilla.
Työ koostuu teoreettisesta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoriatietoa haettiin kirjallisuudesta, verkkoaineistoista ja museokokoelmista. Haettu tieto keskittyi monomateriaalisuuteen ja tekstiilikierrätykseen, brodeeraamiseen sekä 1900-luvun alun naisten pukeutumiseen ja kirjonnan käyttöön. Toiminnallisessa osuudessa käytettiin tutkimusmenetelminä havainnointia ja omia käytännön kokeiluita. Materiaalikokeiluissa testattiin erilaisten tukikangas- ja lankavaihtoehtojen toimivuutta naisten asukonseptia ajatellen. Havainnointi toteutettiin KAMU Espoon kaupunginmuseon esinekokoelmissa naisten leningille ja kampausnutulle. Tämän avulla pyrittiin saamaan käsitys kirjonnan käytöstä ja yksityiskohdista tarkasteltavan aikakauden naisten vaatteissa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi brodeerattuja materiaalikokeiluita erilaisilla tukikangas- ja lankavaihtoehdoilla sekä historiallisesta pukeutumisesta inspiroitu naisten asun konsepti. Asun brodeeraukset toteutettiin lopulta puuvilla ja lyocell materiaaleilla, ja näistä valmistettiin mallikappaleet havainnollistamaan monomateriaalibrodeerauksen toteutumista käytännössä. Yhdessä kokeilut ja mallikappaleet luovat alustavan käsityksen monomateriaalisesti toteutetun brodeeraamisen mahdollisuuksista ja haasteista valituilla materiaaleilla, minkä pohjalta voidaan jatkaa tutkimista. The aim of this thesis was to carry out machine embroidered material tests from mono-material point of view and create a concept for a women’s attire based on inspiration gathered from women’s dress and embroidery between the years of 1910–1920. The material tests were produced with cotton, viscose and lyocell.
The thesis consists of theory and functional part. Background information was acquired from literature, online sources, and museum collections. The obtained information focused on mono-materiality and textile recycling, machine embroidery as well as women’s dress history and the use of embroidery at the beginning of the 20th century. The research methods used in the functional part were observation and practical process. The material tests consisted of experiments with different stabilizers and threads, with the aim of finding options for the final concept. The observation was implemented on a women’s dress and a dressing coat at the museum collection of KAMU Espoon kaupunginmuseo. The goal of the observation was to gain an understanding of the use of embroidery and its details in women’s dress in the examined period.
The outcomes of this thesis work were machine embroidered material tests with different stabilizer and thread options, as well as a concept for a women’s attire which was inspired by dress history. The materials chosen for the final concept were cotton and lyocell. Embroidery samples were produced from the final concept to demonstrate the practical application of the chosen materials in mono-material machine embroidery. Together the material tests and the final samples create a base understanding of the possibilities and challenges of mono-material machine embroidery with the chosen materials. These can be further utilized in other research projects.
Työ koostuu teoreettisesta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoriatietoa haettiin kirjallisuudesta, verkkoaineistoista ja museokokoelmista. Haettu tieto keskittyi monomateriaalisuuteen ja tekstiilikierrätykseen, brodeeraamiseen sekä 1900-luvun alun naisten pukeutumiseen ja kirjonnan käyttöön. Toiminnallisessa osuudessa käytettiin tutkimusmenetelminä havainnointia ja omia käytännön kokeiluita. Materiaalikokeiluissa testattiin erilaisten tukikangas- ja lankavaihtoehtojen toimivuutta naisten asukonseptia ajatellen. Havainnointi toteutettiin KAMU Espoon kaupunginmuseon esinekokoelmissa naisten leningille ja kampausnutulle. Tämän avulla pyrittiin saamaan käsitys kirjonnan käytöstä ja yksityiskohdista tarkasteltavan aikakauden naisten vaatteissa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi brodeerattuja materiaalikokeiluita erilaisilla tukikangas- ja lankavaihtoehdoilla sekä historiallisesta pukeutumisesta inspiroitu naisten asun konsepti. Asun brodeeraukset toteutettiin lopulta puuvilla ja lyocell materiaaleilla, ja näistä valmistettiin mallikappaleet havainnollistamaan monomateriaalibrodeerauksen toteutumista käytännössä. Yhdessä kokeilut ja mallikappaleet luovat alustavan käsityksen monomateriaalisesti toteutetun brodeeraamisen mahdollisuuksista ja haasteista valituilla materiaaleilla, minkä pohjalta voidaan jatkaa tutkimista.
The thesis consists of theory and functional part. Background information was acquired from literature, online sources, and museum collections. The obtained information focused on mono-materiality and textile recycling, machine embroidery as well as women’s dress history and the use of embroidery at the beginning of the 20th century. The research methods used in the functional part were observation and practical process. The material tests consisted of experiments with different stabilizers and threads, with the aim of finding options for the final concept. The observation was implemented on a women’s dress and a dressing coat at the museum collection of KAMU Espoon kaupunginmuseo. The goal of the observation was to gain an understanding of the use of embroidery and its details in women’s dress in the examined period.
The outcomes of this thesis work were machine embroidered material tests with different stabilizer and thread options, as well as a concept for a women’s attire which was inspired by dress history. The materials chosen for the final concept were cotton and lyocell. Embroidery samples were produced from the final concept to demonstrate the practical application of the chosen materials in mono-material machine embroidery. Together the material tests and the final samples create a base understanding of the possibilities and challenges of mono-material machine embroidery with the chosen materials. These can be further utilized in other research projects.