Sosiaalisen median ohje Dylan-lounasravintoloille
Suutarinen, Petra (2024)
Suutarinen, Petra
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716131
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716131
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä luotiin sosiaalisen median ohje Dylan-lounasravintoloille. Työn toimeksiantaja oli Soupster Family, jonka alla Dylan brändi toimii. Toimeksiantaja päätyi tähän aiheeseen, koska Dylan-lounasravintoloilla ei ollut entuudestaan käytössään ohjetta sosiaalisen median viestinnälle, mutta nyt sille nähtiin tarvetta. Tavoitteena oli laatia Dylaneille käyttökelpoinen sosiaalisen median ohje, joka toimii tukena sisällön tuottamiseen, julkaisemiseen ja kehittämiseen. Ohjeen tarkoituksena on tehdä sosiaalisen median sisällöntuotannosta säännöllistä, laadukasta, monipuolista ja yhtenäistä, kuitenkin siten, että ravintoloiden omat uniikit indie-henkiset tyylit säilyvät.
Teoria aiheesta on laajaa, jonka takia työstä rajattiin pois kaikki muut digitaalisen markkinoinnin keinot paitsi sisältömarkkinointi sekä sosiaalisen median markkinointi ja mainonta. Opinnäytetyössä käydään kuitenkin läpi myös markkinointiviestintää ja digitaalista markkinointia yleisellä tasolla.
Opinnäytetyön tietoperustassa esitetty tietopohja kerättiin alan kirjallisuudesta ja julkaisuista. Menetelmäosuudessa selvitettiin eri Dylan-ravintoloiden sosiaalisen median markkinoinnin nykykäytännöt vertailuanalyysillä (benchmarking) sekä tarkentavalla työntekijäkyselyllä. Vertailuanalyysillä selvitettiin myös Dylan-ravintoloiden tila kilpailijoihin nähden ja etsittiin kilpailijoiden käytännöistä ja sisällöistä esimerkkejä, joita Dylanit voivat hyödyntää omassa toiminnassaan.
Työ toteutettiin teoriaosan tietoperustaa ja menetelmäosan tuloksia soveltaen ja tulkiten, josta syntyi lopullinen produkti eli ohje. Ohje tehtiin Canva-ohjelmalla esitysmuodossa, ohjeen liitteet Excel:illä. Ohjeen teossa huomioitiin ohjeen tuleva käyttäjät eli ravintoloiden henkilökunta.
Menetelmäosassa tehdyistä vertailuanalyyseistä saatiin toivottua ja arvokasta tietoa, jota hyödynnettiin ohjeen sisällössä. Myös tietoperusta loi hyvän ohjenuoran ohjeelle, joskin aiheen laajuus ja osiltaan eri lähteiden väliset, toisistaan poikkeavat näkökannat jättivät tulkinnanvaraa. Ohje vastaa kirjoittajan näkemyksen mukaan hyvin toimeksiantajan työlle asettamia vaatimuksia ja on selkeä, yksinkertainen ja yksiselitteinen.
Opinnäytetyö projekti aloitettiin elokuun lopussa 2023 ja työ valmistui toukokuussa 2024. Työ oli aikaa vievä projekti, jonka takia työn valmistusta viivästytettiin useastakin syystä puolella vuodella alkuperäisestä tavoitteesta saada työ valmiiksi joulukuussa 2023.
Teoria aiheesta on laajaa, jonka takia työstä rajattiin pois kaikki muut digitaalisen markkinoinnin keinot paitsi sisältömarkkinointi sekä sosiaalisen median markkinointi ja mainonta. Opinnäytetyössä käydään kuitenkin läpi myös markkinointiviestintää ja digitaalista markkinointia yleisellä tasolla.
Opinnäytetyön tietoperustassa esitetty tietopohja kerättiin alan kirjallisuudesta ja julkaisuista. Menetelmäosuudessa selvitettiin eri Dylan-ravintoloiden sosiaalisen median markkinoinnin nykykäytännöt vertailuanalyysillä (benchmarking) sekä tarkentavalla työntekijäkyselyllä. Vertailuanalyysillä selvitettiin myös Dylan-ravintoloiden tila kilpailijoihin nähden ja etsittiin kilpailijoiden käytännöistä ja sisällöistä esimerkkejä, joita Dylanit voivat hyödyntää omassa toiminnassaan.
Työ toteutettiin teoriaosan tietoperustaa ja menetelmäosan tuloksia soveltaen ja tulkiten, josta syntyi lopullinen produkti eli ohje. Ohje tehtiin Canva-ohjelmalla esitysmuodossa, ohjeen liitteet Excel:illä. Ohjeen teossa huomioitiin ohjeen tuleva käyttäjät eli ravintoloiden henkilökunta.
Menetelmäosassa tehdyistä vertailuanalyyseistä saatiin toivottua ja arvokasta tietoa, jota hyödynnettiin ohjeen sisällössä. Myös tietoperusta loi hyvän ohjenuoran ohjeelle, joskin aiheen laajuus ja osiltaan eri lähteiden väliset, toisistaan poikkeavat näkökannat jättivät tulkinnanvaraa. Ohje vastaa kirjoittajan näkemyksen mukaan hyvin toimeksiantajan työlle asettamia vaatimuksia ja on selkeä, yksinkertainen ja yksiselitteinen.
Opinnäytetyö projekti aloitettiin elokuun lopussa 2023 ja työ valmistui toukokuussa 2024. Työ oli aikaa vievä projekti, jonka takia työn valmistusta viivästytettiin useastakin syystä puolella vuodella alkuperäisestä tavoitteesta saada työ valmiiksi joulukuussa 2023.