Kohti uutta : strategiatyöskentely sotealan yrittäjäjohtoisessamikroyrityksessä
Åkerlund, Heidi (2024)
Åkerlund, Heidi
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716191
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716191
Tiivistelmä
Strategia auttaa yritystä ja sen henkilöstöä kehittämään omaa toimintaansa. Sen tehtävänä on motivoida yrityksen henkilöstöä yhteisen suunnan löytämiseen, yhteisten tavoitteiden saavuttamiseen sekä yhteisen työkulttuurin muodostumiseen. Strategia sekä sen avoimuus ja selkeys voivat vaikuttaa myös työilmapiirin muodostumiseen. Kaikilla yrityksillä ei ole selkeää strategiaa, eikä sen merkitystä tunnisteta.
Tässä opinnäytetyössä luotiin strategian perusteet sosiaali- ja terveyspalvelualan yrittäjäjohtoiselle pienyritykselle. Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, ja sen aineisto kerättiin yrityksen johdolta yksilö- ja ryhmähaastattelujen sekä työpajojen kautta. Työtä taustoitettiin myös yritysanalyyseilla. Työn teoriaosuudella luotiin vankka pohja strategiselle ajattelulle. Teoriaosuus myös avaa työn keskeisimpiä käsitteitä yritystoiminnasta sekä sosiaali- ja terveyspalvelualasta.
Tämän opinnäytetyön tuloksena tuotettiin case-yritykselle visio, missio ja arvot. Tulokset esiteltiin koko työyhteisölle, ja niitä muokattiin tarpeen mukaan niin, että jokainen voi sitoutua yrityksen strategiatyöhön. Yritysanalyysien sekä haastatteluiden aikana nousseiden teemojen pohjalta yritykselle pystyttiin luomaan myös kehittämiskohteita esimerkiksi
Tässä opinnäytetyössä luotiin strategian perusteet sosiaali- ja terveyspalvelualan yrittäjäjohtoiselle pienyritykselle. Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, ja sen aineisto kerättiin yrityksen johdolta yksilö- ja ryhmähaastattelujen sekä työpajojen kautta. Työtä taustoitettiin myös yritysanalyyseilla. Työn teoriaosuudella luotiin vankka pohja strategiselle ajattelulle. Teoriaosuus myös avaa työn keskeisimpiä käsitteitä yritystoiminnasta sekä sosiaali- ja terveyspalvelualasta.
Tämän opinnäytetyön tuloksena tuotettiin case-yritykselle visio, missio ja arvot. Tulokset esiteltiin koko työyhteisölle, ja niitä muokattiin tarpeen mukaan niin, että jokainen voi sitoutua yrityksen strategiatyöhön. Yritysanalyysien sekä haastatteluiden aikana nousseiden teemojen pohjalta yritykselle pystyttiin luomaan myös kehittämiskohteita esimerkiksi