Case Kaski Creative Agency: Vastuullisuusviestinnän opas ja tarkistuslista markkinoinnin tekijöille : miten viestiä vastuullisuudesta osana markkinointiviestintää?
Tanner, Saga (2024)
Tanner, Saga
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716222
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716222
Tiivistelmä
Vastuullisuusviestintä on viime vuosina saanut paljon huomiota harhaanjohtavan markkinoinnin yleisyyden ja Euroopan Unionin vastuullisuuteen liittyvän lainsäädännön kiristymisen seurauksena. Esimerkiksi sosiaalisessa mediassa on kritisoitu yritysten vastuullisuuteen liittyviä ulostuloja. Hyvin tehty vastuullisuusviestintä voi kuitenkin kasvattaa sidosryhmien luottamusta ja edistää vastuullisempien toimintatapojen omaksumista organisaatioissa ja yhteiskunnassa laajemminkin.
Tämän työn tarkoituksena oli selvittää monialaista tutkimusta hyödyntäen, miten vastuullisuusviestintää tulisi tehdä, mitä hyötyä siitä yrityksille on ja mitä haasteita siihen liittyy. Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että onnistuakseen vastuullisuusviestinnässä yritysten tulisi 1. noudattaa alan lainsäädäntöä 2. viestiä vastuullisuusteoistaan ja tavoitteistaan mahdollisimman avoimesti ja 3. nähdä vastuullisuusviestintä vuoropuheluna eri sidosryhmien kanssa. Työn lopputuotteena on erityisesti pienten ja keskisuurten yritysten markkinoinnin tekijöiden työtä helpottavat vastuullisuusviestinnän opas ja tarkistuslista. Työn toimeksiantajana toimi markkinointitoimisto Kaski Creative Agency. Kehittämisprojektin on taittanut ja kuvittanut Meri Rasila omana opinnäytetyönään. Sustainability communication efforts made by organisations received attention in recent years due to the unfortunate increasing of misleading marketing strategies and the legislative efforts related to the European Green Deal. Consumer confidence is at a low level and corporate sustainability statements are often critisized amongst the public, for example in social media.
The purpose of this thesis was to determine how sustainability communication should be conducted in the 2020s, how it benefits organisations and what challenges are often faced. The end result is a two-part project: a guide and a toolkit for sustainability communication aimed at all professionals in the marketing field. This project was commissioned by marketing agency Kaski Creative Agency and it was designed and illustrated by Meri Rasila as part of her own thesis.
According to the results of this project, when conducted successfully, sustainability communication can improve consumer trust and promote a more sustainable economy. To succeed in sustainability communication, companies should 1. comply with legislation 2. communicate their actions and goals as openly as possible and 3. see sustainability as a matter of dialogue with stakeholders rather than just one-way informing.
Tämän työn tarkoituksena oli selvittää monialaista tutkimusta hyödyntäen, miten vastuullisuusviestintää tulisi tehdä, mitä hyötyä siitä yrityksille on ja mitä haasteita siihen liittyy. Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että onnistuakseen vastuullisuusviestinnässä yritysten tulisi 1. noudattaa alan lainsäädäntöä 2. viestiä vastuullisuusteoistaan ja tavoitteistaan mahdollisimman avoimesti ja 3. nähdä vastuullisuusviestintä vuoropuheluna eri sidosryhmien kanssa. Työn lopputuotteena on erityisesti pienten ja keskisuurten yritysten markkinoinnin tekijöiden työtä helpottavat vastuullisuusviestinnän opas ja tarkistuslista. Työn toimeksiantajana toimi markkinointitoimisto Kaski Creative Agency. Kehittämisprojektin on taittanut ja kuvittanut Meri Rasila omana opinnäytetyönään.
The purpose of this thesis was to determine how sustainability communication should be conducted in the 2020s, how it benefits organisations and what challenges are often faced. The end result is a two-part project: a guide and a toolkit for sustainability communication aimed at all professionals in the marketing field. This project was commissioned by marketing agency Kaski Creative Agency and it was designed and illustrated by Meri Rasila as part of her own thesis.
According to the results of this project, when conducted successfully, sustainability communication can improve consumer trust and promote a more sustainable economy. To succeed in sustainability communication, companies should 1. comply with legislation 2. communicate their actions and goals as openly as possible and 3. see sustainability as a matter of dialogue with stakeholders rather than just one-way informing.