Asiakashankintasuunnitelma Zapman Oy:lle
Uomala, Oskari (2024)
Uomala, Oskari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716201
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716201
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on laadittu asiakashankintasuunnitelma Zapman Oy:lle. Zapman Oy on IT-alan yritys, joka on erikoistunut manuaalisten työvaiheiden automatisointiin. Työ on toiminnallinen opinnäytetyö, joka on tehty toimeksiantona selkeyttämään Zapman Oy:n asiakashankintaprosessia sekä vastaamaan toimeksiantajayrityksen liiketoiminnallisiin tavoitteisiin. Yrityksen tavoitteena on tämän toimeksiannon myötä kasvattaa omaa asiakaskuntaansa, vakiinnuttaa paikkansa matkailualan toimijana sekä lisätä asiakastyytyväisyyttä. Opinnäytetyön tavoitteena on ollut laatia selkeä ja käyttökelpoinen asiakashankintasuunnitelma, mikä vastaa toimeksiantajan antamiin yrityksen liiketoiminnallisiin tavoitteisiin. Opinnäytetyö on rajattu keskittymään matkailualan automatisointiin Suomessa.
Opinnäytetyön tietoperusta on jaettu kahteen osaan. Tietoperustan ensimmäisessä osassa on käyty läpi asiakkaiden-, asiakkuuksien- ja asiakashankinnan merkitystä liiketoiminnalle. Tietoperustan toisessa osiossa on avattu asiakashankinnan suunnittelua ja asiakashankinnan toteutustapoja. Tietoperustan pohjalta laadittiin toimeksiantajalle konkreettinen asiakashankintasuunnitelma. Asiakashankintasuunnitelma on toimeksiantajan asettamien toiveiden mukaan tiivis, selkeä sekä helposti käytettävä. Toimeksiantona tehdyssä asiakashankintasuunnitelmassa analysoidaan Zapman Oy:n nykytilannetta, määritellään yrityksen tavoittelema kohderyhmä, valitaan yritykselle sopivat asiakashankintakanavat, asetetaan tavoitteet sekä määritellään tavoitteille seurannan mittarit.
Toimeksiantajan toiveena on ollut saada valmis asiakashankintasuunnitelma yrityksen käyttöön kesäkuusta 2024 alkaen. Opinnäytetyö on valmistunut toimeksiantajan antaman aikataulun mukaisesti. Zapman Oy:lle olennaisia asiakashankintakanavia yrityksen nykytilanteessa ovat verkkosivut ja hakukonemarkkinointi, LinkedIn, messut ja tapahtumat, kylmäkontaktointi sekä referenssien hyödyntäminen. Zapman Oy:n on mitattava yrityksen liiketoiminnallisiin tavoitteisiin vastaten asiakasmäärän muutosta, verkkosivujen kävijämäärän muutosta sekä asiakastyytyväisyyttä seuraavan 6–12 kuukauden aikana. Vähäisten resurssien takia Zapman Oy:n on keskityttävä orgaanisen näkyvyyden maksimointiin ja asiakashankintaprosessin sujuvuuteen.
Opinnäytetyön tietoperusta on jaettu kahteen osaan. Tietoperustan ensimmäisessä osassa on käyty läpi asiakkaiden-, asiakkuuksien- ja asiakashankinnan merkitystä liiketoiminnalle. Tietoperustan toisessa osiossa on avattu asiakashankinnan suunnittelua ja asiakashankinnan toteutustapoja. Tietoperustan pohjalta laadittiin toimeksiantajalle konkreettinen asiakashankintasuunnitelma. Asiakashankintasuunnitelma on toimeksiantajan asettamien toiveiden mukaan tiivis, selkeä sekä helposti käytettävä. Toimeksiantona tehdyssä asiakashankintasuunnitelmassa analysoidaan Zapman Oy:n nykytilannetta, määritellään yrityksen tavoittelema kohderyhmä, valitaan yritykselle sopivat asiakashankintakanavat, asetetaan tavoitteet sekä määritellään tavoitteille seurannan mittarit.
Toimeksiantajan toiveena on ollut saada valmis asiakashankintasuunnitelma yrityksen käyttöön kesäkuusta 2024 alkaen. Opinnäytetyö on valmistunut toimeksiantajan antaman aikataulun mukaisesti. Zapman Oy:lle olennaisia asiakashankintakanavia yrityksen nykytilanteessa ovat verkkosivut ja hakukonemarkkinointi, LinkedIn, messut ja tapahtumat, kylmäkontaktointi sekä referenssien hyödyntäminen. Zapman Oy:n on mitattava yrityksen liiketoiminnallisiin tavoitteisiin vastaten asiakasmäärän muutosta, verkkosivujen kävijämäärän muutosta sekä asiakastyytyväisyyttä seuraavan 6–12 kuukauden aikana. Vähäisten resurssien takia Zapman Oy:n on keskityttävä orgaanisen näkyvyyden maksimointiin ja asiakashankintaprosessin sujuvuuteen.