Johdatus Second hand -verkkokaupan perustamiseen : tmi Rautamies second hand
Itkonen, Miika (2024)
Itkonen, Miika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716186
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716186
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on toiminut lähes kymmenen vuotta toiminimiyrittäjänä harjoittaen käytettyjen vaatteiden myyntiä sosiaalisen median eri kanavissa sekä verkkokirpputoreilla. Hän on jo pitkään harkinnut oman verkkokaupan perustamista, joten tämän työn kirjoittaminen osoittautui tarpeelliseksi ja ajankohtaiseksi.
Työn aiheena oli selvittää yleisesti tärkeinä pidettyjä tietoja verkkokaupan perustamisesta. Tiedonhaun tavoitteena oli kehittää toimeksiantajalle perusteiden tasoinen tietämys aiheeseen sekä antaa hänelle toimintaohjeita perustamisprosessin tueksi. Aihetta pyrittiin tarkastelemaan erityisesti second hand -vaatemyynnin näkökulmasta. Tämän tarkastelun kautta pyrittiin löytämään vastauksia kysymykseen, miten uusien ja käytettyjen vaatteiden myynti verkkokaupoissa eroavat toisistaan.
Työn teoreettista tietoa etsittiin eri virastojen ja hallintojen verkkosivuilta sekä aiheeseen liittyvistä markkinatutkimuksista, verkkoartikkeleista ja kirjallisuudesta. Toimeksiantajan haastattelulla selvitettiin käytetyn tavaran myyntiin liittyviä tekijöitä. Kirjoittajan oma osaaminen taas pohjautui kvalitatiivisen tutkimus- ja opinnäytetyökurssin sekä opintojen aikana opittuun tietämykseen.
Työn lopputuloksena syntyi opas, jonka tarkoituksena on tukea verkkokauppapalveluun pystytettävän testiverkkokaupan perustamista. Tämän lisäksi tärkeimmiksi menestystekijöiksi erottautuivat asiakaslähtöisen ja luotettavan sisällön luominen verkkokauppaan. Näiden tekijöiden merkitys korostui varsinkin sellaisessa tapauksessa, jossa myynnissä olevat tuotteet ovat käytettyjä ja niitä myydään etäkaupan välityksellä. Second hand –verkkokaupassa myytävistä tuotteista täytyi tarjota asi-akkaalle selkeät, kattavat ja todenmukaiset tiedot, jotta asiakasta ei johdettaisi harhaan ostopäätöksen tekemisen eri vaiheissa.
Työn aiheena oli selvittää yleisesti tärkeinä pidettyjä tietoja verkkokaupan perustamisesta. Tiedonhaun tavoitteena oli kehittää toimeksiantajalle perusteiden tasoinen tietämys aiheeseen sekä antaa hänelle toimintaohjeita perustamisprosessin tueksi. Aihetta pyrittiin tarkastelemaan erityisesti second hand -vaatemyynnin näkökulmasta. Tämän tarkastelun kautta pyrittiin löytämään vastauksia kysymykseen, miten uusien ja käytettyjen vaatteiden myynti verkkokaupoissa eroavat toisistaan.
Työn teoreettista tietoa etsittiin eri virastojen ja hallintojen verkkosivuilta sekä aiheeseen liittyvistä markkinatutkimuksista, verkkoartikkeleista ja kirjallisuudesta. Toimeksiantajan haastattelulla selvitettiin käytetyn tavaran myyntiin liittyviä tekijöitä. Kirjoittajan oma osaaminen taas pohjautui kvalitatiivisen tutkimus- ja opinnäytetyökurssin sekä opintojen aikana opittuun tietämykseen.
Työn lopputuloksena syntyi opas, jonka tarkoituksena on tukea verkkokauppapalveluun pystytettävän testiverkkokaupan perustamista. Tämän lisäksi tärkeimmiksi menestystekijöiksi erottautuivat asiakaslähtöisen ja luotettavan sisällön luominen verkkokauppaan. Näiden tekijöiden merkitys korostui varsinkin sellaisessa tapauksessa, jossa myynnissä olevat tuotteet ovat käytettyjä ja niitä myydään etäkaupan välityksellä. Second hand –verkkokaupassa myytävistä tuotteista täytyi tarjota asi-akkaalle selkeät, kattavat ja todenmukaiset tiedot, jotta asiakasta ei johdettaisi harhaan ostopäätöksen tekemisen eri vaiheissa.