Nuorten turvataitojen vahvistaminen keinona ennaltaehkäistä seurusteluväkivaltaa : toiminnallisia menetelmiä seksuaalikasvatuksen tueksi
Olkkonen, Saana; Lipo, Venla (2024)
Olkkonen, Saana
Lipo, Venla
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716275
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa toiminnallisia menetelmiä nuorten turvataitojen vahvistamiseen sekä seurusteluväkivallan ennaltaehkäisemiseen. Tavoitteena oli lisätä nuorten tietoisuutta seurusteluväkivallasta ja turvataidoista keinona ennaltaehkäistä seurusteluväkivaltaa. Opinnäytetyö vastaa seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Millaisilla toiminnallisilla menetelmillä voidaan vahvistaa nuorten tietoa seurusteluväkivallasta? Miten erilaiset toiminnalliset menetelmät toimivat nuorten turvataitokasvatuksessa?
Opinnäytetyössä toiminnallisena osuutena oli työpajan järjestäminen yhdeksäsluokkalaisten nuorten valinnaisaineryhmille. Koulussa seksuaalikasvatus ei ole omana oppinaineenaan, vaan se liitetään osaksi muita oppiaineita, kuten terveystietoa ja biologiaa. Seksuaalikasvatukseen kuuluu myös turvataitokasvatus. Turvataitojen avulla esimerkiksi tunnistetaan omia ja toisten rajoja sekä opitaan muita tunnetaitoja.
Työpajan aihealueet olivat seksuaalioikeudet, suostumus, digiturvataidot ja seurusteluväkivalta. Näiden aiheiden käsittelemiseksi opinnäytetyön tekijät kehittivät erilaisia toiminnallisia menetelmiä. Menetelmien kehittäminen perustui teoriatietoon, nuorten täyttämään kyselyyn sekä havaintoihin työpajassa käytettyjen menetelmien toimivuudesta.
Kyselyn ja työpajassa tehtyjen havaintojen perusteella menetelmä, jolla seksuaalioikeuksia käsiteltiin, oli toimiva. Kyselyn perusteella on vaikea sanoa, saivatko nuoret kuitenkaan uutta tietoa seksuaalioikeuksista. Pohdintakorttien käyttö useamman aiheen kohdalla todettiin toimivaksi sekä nuorten, että opinnäytetyön tekijöiden havaintojen perusteella. Videotehtävä koettiin mieluisaksi ja se sai nuoret pohtimaan suostumusaihetta niin internetissä kuin sen ulkopuolella. Tapausesimerkkeihin perustuva tehtävä jakoi mielipiteitä ryhmien välillä. Kyselyn tulosten perusteella voidaan kuitenkin todeta, että tehtävän myötä nuoret tunnistavat seurusteluväkivaltaa paremmin.
Jatkotutkimusaiheina olisi esimerkiksi huoltajien ja nuorten kanssa työskentelevien ammattilaisten kouluttaminen opinnäytetyön aiheista. Seurusteluväkivallan avoin puheeksi otto nousee tärkeäksi tekijäksi sen ennaltaehkäisyssä. Lisäksi digiturvataidot kiinnostivat yhteistyökoulun työntekijöitä ja tietämys niistä koettiin riittämättömäksi.
Opinnäytetyössä toiminnallisena osuutena oli työpajan järjestäminen yhdeksäsluokkalaisten nuorten valinnaisaineryhmille. Koulussa seksuaalikasvatus ei ole omana oppinaineenaan, vaan se liitetään osaksi muita oppiaineita, kuten terveystietoa ja biologiaa. Seksuaalikasvatukseen kuuluu myös turvataitokasvatus. Turvataitojen avulla esimerkiksi tunnistetaan omia ja toisten rajoja sekä opitaan muita tunnetaitoja.
Työpajan aihealueet olivat seksuaalioikeudet, suostumus, digiturvataidot ja seurusteluväkivalta. Näiden aiheiden käsittelemiseksi opinnäytetyön tekijät kehittivät erilaisia toiminnallisia menetelmiä. Menetelmien kehittäminen perustui teoriatietoon, nuorten täyttämään kyselyyn sekä havaintoihin työpajassa käytettyjen menetelmien toimivuudesta.
Kyselyn ja työpajassa tehtyjen havaintojen perusteella menetelmä, jolla seksuaalioikeuksia käsiteltiin, oli toimiva. Kyselyn perusteella on vaikea sanoa, saivatko nuoret kuitenkaan uutta tietoa seksuaalioikeuksista. Pohdintakorttien käyttö useamman aiheen kohdalla todettiin toimivaksi sekä nuorten, että opinnäytetyön tekijöiden havaintojen perusteella. Videotehtävä koettiin mieluisaksi ja se sai nuoret pohtimaan suostumusaihetta niin internetissä kuin sen ulkopuolella. Tapausesimerkkeihin perustuva tehtävä jakoi mielipiteitä ryhmien välillä. Kyselyn tulosten perusteella voidaan kuitenkin todeta, että tehtävän myötä nuoret tunnistavat seurusteluväkivaltaa paremmin.
Jatkotutkimusaiheina olisi esimerkiksi huoltajien ja nuorten kanssa työskentelevien ammattilaisten kouluttaminen opinnäytetyön aiheista. Seurusteluväkivallan avoin puheeksi otto nousee tärkeäksi tekijäksi sen ennaltaehkäisyssä. Lisäksi digiturvataidot kiinnostivat yhteistyökoulun työntekijöitä ja tietämys niistä koettiin riittämättömäksi.