B2C Myyntityön Evoluutio: Ratkaisumyynnin voima ja vaikutus
Berisha, Atdhe (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716352
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716352
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda dynaaminen ja käytännönläheinen käsikirja ratkaisumyynnistä, joka avaa ovet menestykseen B2C myyntityön monipuolisessa maailmassa. Käsikirja on ohjattu uusille/aloitteleville huippumyyjien aluille sekä/että kokeneemmillekin kertaukseksi oivaltamaan ja ohjautumaan kohti myynnillistä menestystä. Käytämme lähestymistapana syvällistä ymmärrystä ratkaisumyynnin keskeisistä elementeistä sekä tueksi haastattelutietoa, joka on kerätty kahden myynninammattilaisen kokemuksen pohjalta.
Teoriaosuus sukeltaa syvälle ratkaisumyynnin ytimeen, pureutuen modernisoituneeseen asiakasymmärrykseen ja myyjän kriittisten ominaisuuksien merkitykseen. Aiheen tukena on käytetty esimerkkinä valokuituratkaisujen tarjontaa, mikä tuo lisäsyvyyttä ja perspektiiviä käsiteltävään aiheeseen sekä sen sovellusmahdollisuuksiin käytännönläheisessä ratkaisumyynnissä. Mukana on myös kiehtovia esimerkkejä ja käytännön työkaluja, jotka auttavat hahmottamaan ratkaisumyynnin prosessin konkreettisesti.
Asiantuntijahaastattelujen perusteella voidaan todeta kuinka tärkeää, on ymmärtää asiakkaan huolia ja arjen haasteita sekä kuinka tarjota asiakkaalle ainutlaatuinen kokemus ja ratkaisu näihin kipukohtiin. Huolellinen myyntiprosessin läpikulku tarvekartoituksesta jälkihoitoon asti takaa pitkäaikaisia asiakassuhteita. Opinnäytetyön lopussa liitteenä oleva toiminnallinen tuotos koottu PowerPoint:iin ’’suunnittelutyökalua’’ hyödyntäen mikä sisältää avaimet huippumyyjäksi kehittymiseen ja toimintatavat millä onnistua nykypäivän ratkaisunkeskeisessä myynnissä.
Teoriaosuus sukeltaa syvälle ratkaisumyynnin ytimeen, pureutuen modernisoituneeseen asiakasymmärrykseen ja myyjän kriittisten ominaisuuksien merkitykseen. Aiheen tukena on käytetty esimerkkinä valokuituratkaisujen tarjontaa, mikä tuo lisäsyvyyttä ja perspektiiviä käsiteltävään aiheeseen sekä sen sovellusmahdollisuuksiin käytännönläheisessä ratkaisumyynnissä. Mukana on myös kiehtovia esimerkkejä ja käytännön työkaluja, jotka auttavat hahmottamaan ratkaisumyynnin prosessin konkreettisesti.
Asiantuntijahaastattelujen perusteella voidaan todeta kuinka tärkeää, on ymmärtää asiakkaan huolia ja arjen haasteita sekä kuinka tarjota asiakkaalle ainutlaatuinen kokemus ja ratkaisu näihin kipukohtiin. Huolellinen myyntiprosessin läpikulku tarvekartoituksesta jälkihoitoon asti takaa pitkäaikaisia asiakassuhteita. Opinnäytetyön lopussa liitteenä oleva toiminnallinen tuotos koottu PowerPoint:iin ’’suunnittelutyökalua’’ hyödyntäen mikä sisältää avaimet huippumyyjäksi kehittymiseen ja toimintatavat millä onnistua nykypäivän ratkaisunkeskeisessä myynnissä.