Henkilöbrändäys verkkoportfoliossa
Isokotamäki, Jenni (2024)
Isokotamäki, Jenni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716300
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716300
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään visuaalisen verkkoportfolion rakentamista. Ulkopuolelle on rajattu portfolioon tulevat tuotokset. Tietoperustassa käsitellään henkilöbrändäystä ja verkkosuunnittelua, ja tuotoksena syntyvää verkkoportfoliota käsitellään näistä näkökulmista.
Henkilöbrändäys on aihe, jonka merkitys kasvaa koko ajan digitalisaation ja brändien keskinäisen kilpailun kiristyessä, ja sitä voidaan hyödyntää myös työnhaussa. Henkilöbrändäyksen käsite on kuitenkin monelle tuntematon. Aihetta käsitellään tässä opinnäytetyössä erityisesti brändin ja henkilöbrändin käsitteiden sekä henkilöbrändin rakentamisen näkökulmista.
Verkkosuunnittelua on käsitelty opinnäytetyössä sekä teknisen että visuaalisen näkökulman kautta. Teknisestä näkökulmasta keskeistä on esimerkiksi saavutettavuus ja käytettävyys sekä konventiot, ja visuaalisesta näkökulmasta layout, verkkosivuilla käytettävät visuaaliset elementit sekä näiden merkitys brändille.
Portfoliosivuston rakentamisen tukena on käytetty benchmarking- eli vertailuanalyysimenetelmää. Menetelmää käytettiin erityisesti inspiraation saamiseen ja parhaiden käytänteiden löytämiseksi.
Portfoliosivustoa varten on luotu visuaalinen ilme tekijän henkilöbrändille. Tämä pitää sisällään logon, värimaailman, typografiaa ja kuvion.
Päätuotoksena on syntynyt opinnäytetekijän verkkoportfoliosivusto, joka luotiin Wix-verkkoalustalla. Portfoliosivustoa käytetään työnhaussa ja tulevaisuudessa mahdollisesti myös yritystoiminnassa.
Opinnäytetyö on tehty kevään 2024 aikana. Prosessin aikana oli haasteita aikataulussa pysymisessä erilaisten yllättävien tapahtumien vuoksi, mutta opinnäytetyö saatiin siitä huolimatta valmiiksi ajallaan.
Henkilöbrändäys on aihe, jonka merkitys kasvaa koko ajan digitalisaation ja brändien keskinäisen kilpailun kiristyessä, ja sitä voidaan hyödyntää myös työnhaussa. Henkilöbrändäyksen käsite on kuitenkin monelle tuntematon. Aihetta käsitellään tässä opinnäytetyössä erityisesti brändin ja henkilöbrändin käsitteiden sekä henkilöbrändin rakentamisen näkökulmista.
Verkkosuunnittelua on käsitelty opinnäytetyössä sekä teknisen että visuaalisen näkökulman kautta. Teknisestä näkökulmasta keskeistä on esimerkiksi saavutettavuus ja käytettävyys sekä konventiot, ja visuaalisesta näkökulmasta layout, verkkosivuilla käytettävät visuaaliset elementit sekä näiden merkitys brändille.
Portfoliosivuston rakentamisen tukena on käytetty benchmarking- eli vertailuanalyysimenetelmää. Menetelmää käytettiin erityisesti inspiraation saamiseen ja parhaiden käytänteiden löytämiseksi.
Portfoliosivustoa varten on luotu visuaalinen ilme tekijän henkilöbrändille. Tämä pitää sisällään logon, värimaailman, typografiaa ja kuvion.
Päätuotoksena on syntynyt opinnäytetekijän verkkoportfoliosivusto, joka luotiin Wix-verkkoalustalla. Portfoliosivustoa käytetään työnhaussa ja tulevaisuudessa mahdollisesti myös yritystoiminnassa.
Opinnäytetyö on tehty kevään 2024 aikana. Prosessin aikana oli haasteita aikataulussa pysymisessä erilaisten yllättävien tapahtumien vuoksi, mutta opinnäytetyö saatiin siitä huolimatta valmiiksi ajallaan.