Visuaalinen identiteetti osana brändiä – uusi visuaalinen ilme ja graafinen ohjeisto yritykselle Herlevi Media Oy
Kaukolahti, Annina (2024)
Kaukolahti, Annina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716314
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoite oli luoda uusi visuaalinen identiteetti toimeksiantajalle. Visuaalisen ilmeen uudistus sisälsi uuden logon, värimaailman, typografia, kuvamaailman, muotokielen ja graafisen elementin. Lisäksi tehtiin graafinen ohjeisto, joka on yrityksen dokumentti, joka sisältää linjaukset ja ohjeet yrityksen visuaalisesta ilmeestä. Se sisälsi siis samat elementit kuin visuaalisen identiteetin uudistus. Opinnäytetyö aloitettiin elokuussa 2023 ja saatiin päätökseen toukokuussa 2024.
Toimeksiantajayritys oli tuore media-alan yritys Herlevi Media. Se on vuonna 2022 perustettu yhden miehen yritys, joka tarjoaa esimerkiksi videotuotantoa, valokuvausta ja ilmakuvausta. Herlevi Medialla ei ollut tarkkaan mietittyä visuaalista identiteettiä eikä sillä ollut graafista ohjeistoa.
Tietoperustassa käsiteltiin brändiä syventyen Kevin Lane Kellerin brändipyramidiin. Seuraavaksi kerrottiin, miten visuaalinen identiteetti liittyy brändiin. Brändin jälkeen siirryttiin käsittelemään graafista ohjeistoa ja sen sisältämiä elementtejä. Tässä osiossa kerrottiin siis logoista, muodoista, väreistä, typografiasta ja kuvamaailmasta.
Empiirisessä osiossa käytettiin tutkimusmenetelmänä benchmarkingia eli vertailuanalyysiä. Se on työkalu, jolla voidaan vertailla liiketoiminnan ominaisuuksia oman toiminnan kehittämiseksi. Benchmarkingiin valittiin kolme videotuotantoalan yritystä, joiden visuaalista identiteettiä analysoitiin. Toiminnallisen osuuden työkaluna oli myös toimeksiantajahaastattelu. Tietoperustan ja muiden kerättyjen tietojen perusteella luotiin Herlevi Medialle uusi visuaalinen ilme. Työkaluina tässä käytettiin Adobe Illustratoria sekä Adobe Coloria. Lopulta tehtiin graafinen ohjeisto, joka sisältää kaikki visuaalisen uudistuksen elementit sekä ohjeet niiden käyttöön. Raportin loppuun kirjoitettiin vielä pohdintaosio, jossa tekijä pohti työtä ja sen tekoprosessia.
Toimeksiantajayritys oli tuore media-alan yritys Herlevi Media. Se on vuonna 2022 perustettu yhden miehen yritys, joka tarjoaa esimerkiksi videotuotantoa, valokuvausta ja ilmakuvausta. Herlevi Medialla ei ollut tarkkaan mietittyä visuaalista identiteettiä eikä sillä ollut graafista ohjeistoa.
Tietoperustassa käsiteltiin brändiä syventyen Kevin Lane Kellerin brändipyramidiin. Seuraavaksi kerrottiin, miten visuaalinen identiteetti liittyy brändiin. Brändin jälkeen siirryttiin käsittelemään graafista ohjeistoa ja sen sisältämiä elementtejä. Tässä osiossa kerrottiin siis logoista, muodoista, väreistä, typografiasta ja kuvamaailmasta.
Empiirisessä osiossa käytettiin tutkimusmenetelmänä benchmarkingia eli vertailuanalyysiä. Se on työkalu, jolla voidaan vertailla liiketoiminnan ominaisuuksia oman toiminnan kehittämiseksi. Benchmarkingiin valittiin kolme videotuotantoalan yritystä, joiden visuaalista identiteettiä analysoitiin. Toiminnallisen osuuden työkaluna oli myös toimeksiantajahaastattelu. Tietoperustan ja muiden kerättyjen tietojen perusteella luotiin Herlevi Medialle uusi visuaalinen ilme. Työkaluina tässä käytettiin Adobe Illustratoria sekä Adobe Coloria. Lopulta tehtiin graafinen ohjeisto, joka sisältää kaikki visuaalisen uudistuksen elementit sekä ohjeet niiden käyttöön. Raportin loppuun kirjoitettiin vielä pohdintaosio, jossa tekijä pohti työtä ja sen tekoprosessia.