Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Lukutaitotyö yleisen kirjaston kulttuurihyvinvointipalveluna: kohderyhmänä 0–6-vuotiaat lapset ja perheet

Heikkinen, Anna (2024)

Avaa tiedosto
Heikkinen_Anna.pdf (2.169Mt)
Lataukset: 


Heikkinen, Anna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716210
Tiivistelmä
Lukemisen, lukutaidon ja kirjallisuuden edistäminen – lukutaitotyö – on yleisen kirjaston keskeinen lakisääteinen tehtävä. Kirjaston tehtäviin kuuluu myös edistää yhdenvertaisia mahdollisuuksia kulttuuriin ja oppimiseen. Kulttuuri edistää hyvinvointia monin tavoin ja kirjastoilla, kuntien käytetyimpänä kulttuuripalveluna, on lukemattomia mahdollisuuksia vahvistaa kansalaisten hyvinvointia.

Opinnäytetyössä yhdistettiin kulttuurihyvinvoinnin ja lukutaitotyön päämääriä. Tavoitteena oli selvittää, kuinka kirjastoammattilaiset näkevät tai määrittelevät lukutaitotyön ja kulttuurihyvinvoinnin välisiä yhteyksiä. Tavoitteena oli myös tunnistaa ja tehdä näkyväksi kulttuurihyvinvointia vahvistavia lukutaitotyön tekijöitä. Rajauksena oli 0–6-vuotiaille lapsille ja perheille suunnattu lukutaito-työ. Lukutaitotyö kulttuurihyvinvointipalveluna on uusi näkökulma lukutaito-työn tavoitteiden määrittelyyn sekä kirjastojen rooliin kulttuurihyvinvointitoimi-jana.

Laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin eläytymismenetelmällä, jossa vastaajat kirjoittavat vapaasti lyhyitä tekstejä orientoivien kehyskertomusten pohjalta. Kehyskertomusvariaatioina liittyivät kirjaston ”hyviin” tai ”heikkoihin” mahdollisuuksiin vahvistaa lasten ja perheiden kulttuurihyvinvointia. Menetelmän avulla on mahdollista löytää uusia näkökulmia vähän tutkittuun aiheeseen. Tutkimustulokset esitetään analysoidusta aineistosta konstruoitujen tyyppitarinoiden avulla, jolloin tulokset ovat yleistettävämmässä muodossa.

Tutkimuksessa havaittiin, että yleisen kirjaston mahdollisuuksia vahvistaa kulttuurihyvinvointia lukutaitotyön keinoin ei vielä tunnisteta tai osata sanoit-taa. Opinnäytetyön tulokset saavutettiin, sillä tutkimuksessa tunnistettiin ja tehtiin näkyväksi monia lukemiseen, lukutaitoon ja kirjallisuuteen liittyviä teki-jöitä, jotka voivat vahvistaa lasten ja perheiden kulttuurihyvinvointia. Tutkimuksen merkitystä voi ajatella keskustelun avauksena yleisen kirjaston kulttuurihyvinvointiroolista ja -tavoitteista lasten ja perheiden kohderyhmää laajemminkin
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste