Hieno maailma, tunteiden maailma : lähihoitajaopiskelijoiden kokemuksia tunnetaidoista ja niiden opetuksesta
Sonja, Hokkanen (2024)
Sonja, Hokkanen
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716195
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin lähihoitajaopiskelijoiden kokemuksia tunnetaidoista ja niiden opetuksesta. Tavoitteena oli selvittää, mitä merkitystä lähihoitajaopiskelijat kokevat tunnetaidoilla olevan heidän tämänhetkisessä elämässään, miten he näkevät tunnetaitojen merkityksen tulevassa työssään ja millaisia kokemuksia heillä on mahdollisesti saamastaan tunnetaito-opetuksesta. Opiskelijoiden kokemuksia tutkittiin teemoitetuilla ryhmähaastatteluilla. Tutkimuksen kohde-ryhmänä olivat oppisopimuskoulutusta käyvät lähihoitajaopiskelijat.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusotteella. Aineisto on kerätty kahdesta teemahaastattelusta, jotka toteutettiin ryhmähaastatteluina. Haastatteluihin osallistui yhteensä kuusi opiskelijaa.
Tutkimuksen tuloksista ilmenee, että lähihoitajaopiskelijat tarvitsevat tunnetaito-ja päivittäin ja lähihoitajan on tarpeellista hallita tunnetaitoja. Merkityksellisiksi tilanteiksi, joissa tunnetaitoja tarvittiin, nousivat työelämän lisäksi perheen ja ystävien kanssa toimiminen. Tutkimus osoittaa, että tunnetaito-opetuksella pystytään vaikuttamaan positiivisesti haastavien tilanteiden hallintaan. Tunne-taitoja koettiin tarvittavan tämänhetkisen elämän lisäksi myös tulevaisuudessa. Koulutukseen sisältynyt tunnetaito-opetus hyödyttäisi opiskelijoita siirryttäessä oppisopimusopiskelijasta työntekijäksi. Tutkimustuloksista voi päätellä, että lähihoitajan tulee hallita tunnetaitoja, erityisesti toimiessaan asiakkaiden kanssa, joilla on tunteiden hallinnan kanssa haasteita tai joiden tunnetaidot eivät ole vielä kehittyneet. Tulosten mukaan saatu tunnetaito-opetus oli vähäistä, eikä se ollut kohderyhmälle soveltuvaa.
Tulosten mukaan voidaan päätellä, että tunnetaidot ovat merkityksellisiä jokaiselle, erityisesti lähihoitajille, jotka voivat työssään kohdata haastavia tilanteita toimiessaan vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa. Opinnäytetyöstä saatujen tietojen mukaan tunnetaito-opetuksessa käytettäviä menetelmiä tulisi muokata kohderyhmän mukaan, jotta opetus säilyisi mielekkäänä ja siitä voisi oppia uutta. Toimeksiantaja MIELI ry voi hyödyntää tutkimuksen tuloksia tulevissa koulutuksissa sekä nuorille että opettajille suunnatuissa materiaaleissa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusotteella. Aineisto on kerätty kahdesta teemahaastattelusta, jotka toteutettiin ryhmähaastatteluina. Haastatteluihin osallistui yhteensä kuusi opiskelijaa.
Tutkimuksen tuloksista ilmenee, että lähihoitajaopiskelijat tarvitsevat tunnetaito-ja päivittäin ja lähihoitajan on tarpeellista hallita tunnetaitoja. Merkityksellisiksi tilanteiksi, joissa tunnetaitoja tarvittiin, nousivat työelämän lisäksi perheen ja ystävien kanssa toimiminen. Tutkimus osoittaa, että tunnetaito-opetuksella pystytään vaikuttamaan positiivisesti haastavien tilanteiden hallintaan. Tunne-taitoja koettiin tarvittavan tämänhetkisen elämän lisäksi myös tulevaisuudessa. Koulutukseen sisältynyt tunnetaito-opetus hyödyttäisi opiskelijoita siirryttäessä oppisopimusopiskelijasta työntekijäksi. Tutkimustuloksista voi päätellä, että lähihoitajan tulee hallita tunnetaitoja, erityisesti toimiessaan asiakkaiden kanssa, joilla on tunteiden hallinnan kanssa haasteita tai joiden tunnetaidot eivät ole vielä kehittyneet. Tulosten mukaan saatu tunnetaito-opetus oli vähäistä, eikä se ollut kohderyhmälle soveltuvaa.
Tulosten mukaan voidaan päätellä, että tunnetaidot ovat merkityksellisiä jokaiselle, erityisesti lähihoitajille, jotka voivat työssään kohdata haastavia tilanteita toimiessaan vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa. Opinnäytetyöstä saatujen tietojen mukaan tunnetaito-opetuksessa käytettäviä menetelmiä tulisi muokata kohderyhmän mukaan, jotta opetus säilyisi mielekkäänä ja siitä voisi oppia uutta. Toimeksiantaja MIELI ry voi hyödyntää tutkimuksen tuloksia tulevissa koulutuksissa sekä nuorille että opettajille suunnatuissa materiaaleissa.