Yritys X – perintäprosessi ja sen kehittäminen
Lambert, Annika (2024)
Lambert, Annika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716221
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona rahoitusalan yritykselle ja opinnäytetyössä kuvataan Yritys X:n perintäprosessi. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata perintäprosessi kokonaisuudessaan, jotta voitaisi löytää mahdolliset kehityskohteet ja analysoida sitä, kuinka näitä ongelmakohtia voitaisiin kehittää.
Opinnäytetyö toteutettiin produktiivisena opinnäytetyönä, jonka kehittämistehtävänä oli kuvata toimeksiantajan perintäprosessin nykytilaa ja arvioida kuinka sitä voitaisiin kehittää. Aihe oli toimeksiantajalle ajankohtainen, sillä yleisen taloustilanteen vuoksi yritysten maksuviiveet ovat pidentyneet sekä konkurssien ja saneerausten määrä on kasvussa. Toimeksiantajan perintätiimissä lähes kaikki työntekijät ovat uusia, jonka vuoksi aihe oli myös ajankohtainen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena kyselyn sekä teemoittelun muodossa. Kyselyn tuloksissa nousi esiin, että toimeksiantajan asiakashallintajärjestelmää tulisi hyödyntää paremmin perintäkäsittelijöiden työn sujuvoittamiseksi. Nykyisiä prosesseja tulisi myös selkeyttää, ja tiimin sisällä tulisi sopia yhteisiä toimintatapoja.
Tulosten perusteella opinnäytetyössä esitellään kehitysehdotuksia siitä, kuinka järjestelmää voitaisiin paremmin hyödyntää sekä kuinka erilaisilla teki-jöillä voitaisiin sujuvoittaa päivittäistä työtä.
Opinnäytetyö toteutettiin produktiivisena opinnäytetyönä, jonka kehittämistehtävänä oli kuvata toimeksiantajan perintäprosessin nykytilaa ja arvioida kuinka sitä voitaisiin kehittää. Aihe oli toimeksiantajalle ajankohtainen, sillä yleisen taloustilanteen vuoksi yritysten maksuviiveet ovat pidentyneet sekä konkurssien ja saneerausten määrä on kasvussa. Toimeksiantajan perintätiimissä lähes kaikki työntekijät ovat uusia, jonka vuoksi aihe oli myös ajankohtainen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena kyselyn sekä teemoittelun muodossa. Kyselyn tuloksissa nousi esiin, että toimeksiantajan asiakashallintajärjestelmää tulisi hyödyntää paremmin perintäkäsittelijöiden työn sujuvoittamiseksi. Nykyisiä prosesseja tulisi myös selkeyttää, ja tiimin sisällä tulisi sopia yhteisiä toimintatapoja.
Tulosten perusteella opinnäytetyössä esitellään kehitysehdotuksia siitä, kuinka järjestelmää voitaisiin paremmin hyödyntää sekä kuinka erilaisilla teki-jöillä voitaisiin sujuvoittaa päivittäistä työtä.