Onboarding-prosessi osana SaaS Control Plane -ohjauskeskusta
Hiidenvuo, Toni (2024)
Hiidenvuo, Toni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716395
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716395
Tiivistelmä
SaaS (Software as a Service) on liiketoimintamalli, jota voidaan pitää pilvipalvelumarkkinoiden kulmakivenä, sillä jo yli puolet pilvipalvelumarkkinoiden liikevaihdosta tulee SaaS-palveluista. SaaS-mallin suurimmat edut operoijalle ovat pilvipalveluiden tarjoama rajaton skaalautuvuus sekä asiakkaille tarjottava helppo pääsy palveluun. Control Plane -ohjauskeskus on SaaS-palveluiden operoijille suunnattu, SaaS-palvelun rinnalle asennettava työkalu sekä itse palvelun että sen käyttäjien hallinnoimiseen. Opinnäytetyössä tutkittiin toimeksiantaja Skillwell Oy:n pyynnöstä yleisesti Control Plane -ohjauskeskusta sekä siihen oleellisesti kuuluvaa onboarding-prosessia eli sitä, kun asiakas ottaa uuden SaaS-palvelun käyttöönsä.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauspainotteisena kehittämistutkimuksena. Tutkimusprosessiin sisältyi säännölliset ajatustyöpajat yhdessä toimeksiantajan kanssa sekä niiden välissä tapahtunut taustatiedon kerääminen ja koostaminen. Teoreettisessa viitekehyksessä tutkittiin opinnäytetyön aiheen kannalta oleellisia käsitteitä ja konsepteja, kuten SaaS:ia ja sen eri ympäristötasoja, eri arkkitehtuurimalleja niin sovelluksen kuin käyttäjien eriyttämismallin osalta, sekä IaC-lähestymistapaa eli pilvipalvelun infrastruktuurin rakentamista koodipohjaisesti.
Lisäksi opinnäytetyössä analysoitiin SaaS-palveluiden käyttöönottoprosesseja, Control Plane -ohjauskeskukseen oleellisesti liittyviä Amazon Web Servicen (AWS) palveluja, ja sekä serverless- että konttiarkkitehtuurilla luotujen SaaS-palveluiden onboarding-prosesseja. Lisäksi osana tutkimusta kehitettiin pieni onboarding-prosessiin kuuluva sähköpostiviestin lähettämisoperaatio hyödyntäen AWS Lambda- ja AWS SES -palveluita.
Opinnäytetyön ansiosta saatiin uutta ymmärrystä yleisesti Control Plane -ohjauskeskuksesta, sen hyödyistä SaaS-operoijille, ja sen tarjoamista lisämahdollisuuksista itse SaaS-palvelulle. Lisäksi esiin nousi tärkeitä havaintoja onboarding-prosessista niin loppukäyttäjän näkökulmasta kuin myös sen teknisestä toteutuksesta sekä tärkeydestä kokonaiskuvassa. Tutkimus tuotti myös lisää tietoa rajoitteista, joita monikäyttöisessä universaalissa Control Plane -ohjauskeskuksessa voi esiintyä.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauspainotteisena kehittämistutkimuksena. Tutkimusprosessiin sisältyi säännölliset ajatustyöpajat yhdessä toimeksiantajan kanssa sekä niiden välissä tapahtunut taustatiedon kerääminen ja koostaminen. Teoreettisessa viitekehyksessä tutkittiin opinnäytetyön aiheen kannalta oleellisia käsitteitä ja konsepteja, kuten SaaS:ia ja sen eri ympäristötasoja, eri arkkitehtuurimalleja niin sovelluksen kuin käyttäjien eriyttämismallin osalta, sekä IaC-lähestymistapaa eli pilvipalvelun infrastruktuurin rakentamista koodipohjaisesti.
Lisäksi opinnäytetyössä analysoitiin SaaS-palveluiden käyttöönottoprosesseja, Control Plane -ohjauskeskukseen oleellisesti liittyviä Amazon Web Servicen (AWS) palveluja, ja sekä serverless- että konttiarkkitehtuurilla luotujen SaaS-palveluiden onboarding-prosesseja. Lisäksi osana tutkimusta kehitettiin pieni onboarding-prosessiin kuuluva sähköpostiviestin lähettämisoperaatio hyödyntäen AWS Lambda- ja AWS SES -palveluita.
Opinnäytetyön ansiosta saatiin uutta ymmärrystä yleisesti Control Plane -ohjauskeskuksesta, sen hyödyistä SaaS-operoijille, ja sen tarjoamista lisämahdollisuuksista itse SaaS-palvelulle. Lisäksi esiin nousi tärkeitä havaintoja onboarding-prosessista niin loppukäyttäjän näkökulmasta kuin myös sen teknisestä toteutuksesta sekä tärkeydestä kokonaiskuvassa. Tutkimus tuotti myös lisää tietoa rajoitteista, joita monikäyttöisessä universaalissa Control Plane -ohjauskeskuksessa voi esiintyä.