Urheiluseuran sponsoritoiminnan kehittäminen
Leppälä, Petra (2024)
Leppälä, Petra
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716525
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716525
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdytään toimeksiantajaseuran sponsoroinnin nykytilanteeseen ja siihen, kuinka sitä voidaan tulevaisuudessa kehittää ja viedä eteenpäin. Toiminnasta pyritään löytämään kehityskohteita sekä keksimään uusia keinoja, kuinka urheiluseura voisi saada sponsoreiden hankinnasta tehokkaampaa. FC Seinäjoki on pieni urheiluseura, jonka toiminta perustuu muutaman henkilön toimintaan. Koska kyseessä on pieni urheiluseura, tarvitaan toiminnan pyörittämiseen myös varallisuutta. Urheiluseuroille yksi tärkeimmistä elementeistä on sponsoreiden kerääminen ja sitä kautta toiminnan rahoittaminen.
Haastattelututkimuksen avulla kerättiin tietoa, miten lähestyä potentiaalia sponsoreita ja miten pyritään estämään kieltävät vastaukset. Tutkimuksen kohteena oli pieni joukko paikallisia yrityksiä, jotka ovat taustoiltaan erilaisia.
Tutkimuksen avulla selvisi, että tällä hetkellä ongelmana on sponsoreiden hankkimisen ajankohta, koska se sijoittuu syksyyn. Ongelmaksi osoittautui myös yritysten taloudellinen tilanne, sillä sponsorointiin budjetoidut rahat on käytetty. Jotta seuran sponsoreidenhankinta olisi tehokkaampaa, tulisi seuran hankkia sponsoreita alkuvuodesta, jolloin budjetoituja varoja on jäljellä. Tutkimuksessa selvisi myös, että sponsoroitavan yrityksen markkinointia tulee tehostaa.
Haastattelututkimuksen avulla kerättiin tietoa, miten lähestyä potentiaalia sponsoreita ja miten pyritään estämään kieltävät vastaukset. Tutkimuksen kohteena oli pieni joukko paikallisia yrityksiä, jotka ovat taustoiltaan erilaisia.
Tutkimuksen avulla selvisi, että tällä hetkellä ongelmana on sponsoreiden hankkimisen ajankohta, koska se sijoittuu syksyyn. Ongelmaksi osoittautui myös yritysten taloudellinen tilanne, sillä sponsorointiin budjetoidut rahat on käytetty. Jotta seuran sponsoreidenhankinta olisi tehokkaampaa, tulisi seuran hankkia sponsoreita alkuvuodesta, jolloin budjetoituja varoja on jäljellä. Tutkimuksessa selvisi myös, että sponsoroitavan yrityksen markkinointia tulee tehostaa.