Verkkokaupan luominen yrittäjälle
Loukojärvi, Aleksanteri (2024)
Loukojärvi, Aleksanteri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052515672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052515672
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda verkkosivut ja verkkokauppa toimeksiantajalle. Toimeksiantajana työssä toimii yrittäjä Tiia Kuokkanen, joka toivoo sivuja sivutoimiseen yrittäjyyteen, tässä tapauksessa eräopaspalveluiden tarjoamiseen verkon kautta. Sivujen on tarkoitus toimia myös samalla yrityksen markkinointikanavana muiden mahdollisesti tulevien sosiaalisen median kanavien ohella.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä, jonka lopputuloksena syntyi käyttövalmiit verkkosivut, jonka sisällä toimii verkkokauppa. Työn tietoperusta koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa käsitellään verkkokaupan merkitystä pienyrittäjälle jatkuvasti muuttuvassa ympäristössä kivijalkakauppojen vähitellen siirtyessä verkkoon. Toisessa osassa käsitellään ilmaisia markkinointikeinoja. Osassa käydään läpi neljän eri sosiaalisen median kanavan, Facebookin, Instagramin, TikTokin ja YouTuben mainonta- ja markkinointimahdollisuuksia maksuttomasta näkökulmasta. Toisessa osassa lisäksi käsitellään hakukoneoptimoinnin tärkeyttä ja tuodaan vinkkejä sen itse tekemiseen. Puskaradion merkitystä ja mahdollisuuksia käsitellään myös tietoperustan toisessa osassa. Työn toiminnallisen osan alussa vertailtiin eri alustoja, joilla sivut pystyy luomaan. Vertailun jälkeen päädyttiin Webnodeen, joka valikoitui sen tarjoamien ominaisuuksien vuoksi, erityisesti sen hakukonevalmiuksien ja muokattavuuden takia. Tämän jälkeen alkoi sivujen rakentaminen, josta lopulta tuloksena syntyi sivut, jotka ovat käyttövalmiit. The purpose of this thesis was to create a website and an online store for an entrepreneur. The commissioner for this thesis is an entrepreneur Tiia Kuokkanen who wants to have a website and an online store for her part-time entrepreneurship, which is to offer wilderness guiding services via the Internet. The website will also be the main marketing channel for the business, along with other social media channels that may soon be added.
The thesis was produced as a functional work, the result of which was a ready-to-use website, which has an online store within the pages. The theoretical part of the thesis consists of two parts. The first part is about the importance of an online store for a small business in constantly evolving environment, where basically everything goes online eventually. The second part deals with free marketing opportunities. Four social media platforms, Facebook, Instagram, TikTok and YouTube are one of the most important platforms for marketing and this thesis explores their free marketing opportunities. In addition, in the second part, the importance of search engine optimization is investigated, and some tools are shown on how to do it yourself. Also, grapevine, and its purpose and ways of taking advantage of it are being investigated. At the beginning of the functional part different web site creation platforms were compared. After the comparison, the platform called Webnode was chosen because of its SEO capabilities and its customizability. After the selection, the construction of the online store was started, and as a result a ready-to-use site was built.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä, jonka lopputuloksena syntyi käyttövalmiit verkkosivut, jonka sisällä toimii verkkokauppa. Työn tietoperusta koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa käsitellään verkkokaupan merkitystä pienyrittäjälle jatkuvasti muuttuvassa ympäristössä kivijalkakauppojen vähitellen siirtyessä verkkoon. Toisessa osassa käsitellään ilmaisia markkinointikeinoja. Osassa käydään läpi neljän eri sosiaalisen median kanavan, Facebookin, Instagramin, TikTokin ja YouTuben mainonta- ja markkinointimahdollisuuksia maksuttomasta näkökulmasta. Toisessa osassa lisäksi käsitellään hakukoneoptimoinnin tärkeyttä ja tuodaan vinkkejä sen itse tekemiseen. Puskaradion merkitystä ja mahdollisuuksia käsitellään myös tietoperustan toisessa osassa. Työn toiminnallisen osan alussa vertailtiin eri alustoja, joilla sivut pystyy luomaan. Vertailun jälkeen päädyttiin Webnodeen, joka valikoitui sen tarjoamien ominaisuuksien vuoksi, erityisesti sen hakukonevalmiuksien ja muokattavuuden takia. Tämän jälkeen alkoi sivujen rakentaminen, josta lopulta tuloksena syntyi sivut, jotka ovat käyttövalmiit.
The thesis was produced as a functional work, the result of which was a ready-to-use website, which has an online store within the pages. The theoretical part of the thesis consists of two parts. The first part is about the importance of an online store for a small business in constantly evolving environment, where basically everything goes online eventually. The second part deals with free marketing opportunities. Four social media platforms, Facebook, Instagram, TikTok and YouTube are one of the most important platforms for marketing and this thesis explores their free marketing opportunities. In addition, in the second part, the importance of search engine optimization is investigated, and some tools are shown on how to do it yourself. Also, grapevine, and its purpose and ways of taking advantage of it are being investigated. At the beginning of the functional part different web site creation platforms were compared. After the comparison, the platform called Webnode was chosen because of its SEO capabilities and its customizability. After the selection, the construction of the online store was started, and as a result a ready-to-use site was built.