Tulevaisuudenkestävä markkinoinnin ammattilainen
Kangasharju, Krista (2024)
Kangasharju, Krista
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716415
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716415
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja löytää markkinointialalla tarvittavat tulevaisuuden kompetenssit. Opinnäytetyön toimeksiantajana on MARK Suomen Markkinointiliitto ry, joka toimii alansa soihdunkantajana jo vuodesta 1928 järjestäen monipuolisesti webinaareja ja koulutuksia kaikille markkinoinnin ammattilaisille. Tavoitteena oli löytää ne kompetenssit, joita tarvitaan lähitulevaisuudessa markkinoinnin alalla. Toimeksiantaja sai opinnäytetyöstä laaja-alaisesti tietoa oman toimintansa kehittämiseen.
Kompetenssilla tarkoitetaan henkilöllä olevaa tietoa ja taitoa, sekä osaamista käyttää näitä oikeissa tilanteissa. Kyvykkyydet tarkoittavat henkilön omia vahvuuksia, joissa hän on luontaisesti hyvä. Kyvykkyyksiä on hankalampi kehittää, toisin kuin taitoja. Taidot ovat opeteltavissa olevia osaamisia, kuten neuvottelutaidot.
Opinnäytetyön rakentui tietoperustasta sekä tutkimusosiosta. Johdannossa esiteltiin tutkimuksen tavoitteet, keskeiset käsitteet sekä toimeksiantaja. Lisäksi tietoperustassa pohdittiin markkinointialan pirstaloitumista eri osa-alueille, kansainvälisiä markkinoinnin kompetensseja ja työn imua. Tutkimus suoritettiin monimenetelmällä, jossa on yhdistetty kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvantitatiivista tutkimusta jaettiin Markkinointiliiton jäsenille uutiskirjeenä ja muille markkinoinnin ammattilaisille sosiaalisen median alustoilla. Tutkimus lähetettiin myös Markkinointiliiton asiantuntijoille. Kyselyyn pääsi myös opinnäytetyön tekijän kirjoittaman blogin kautta, joka on nähtävissä Markkinointiliton sivuilta. Kysely toteutettiin Lyytin työkalulla ja se oli auki joulukuun 2023 ajan. Vastauksia saatiin 94 henkilöltä. Tutkimuksessa oli mahdollista ilmoittaa halustaan osallistua kvalitatiiviseen haastatteluun. Vastaajista 35 ilmoitti, että olisi valmis haastatteluun. Näistä arvottiin haastatteluun kymmenen henkilöä. Haastattelut pidettiin keväällä 2024 viikoilla 11 ja 12.
Kvantitatiivisen tutkimuksen tulokset esitettiin selkeinä diagrammeina, nominaaliasteikkoina sekä sanapilvinä. Tutkimuksesta selvisi tulevaisuuden markkinointialan tärkeimpien osaamisten olevan asiakasymmärrys ja strateginen markkinointi. Junioritasolla korostui digitaalinen markkinointi ja markkinointiviestintä. Haastattelujen perusteella on tärkeää myös olla rohkea, sosiaalinen ja oppia aktiivisesti uutta. Pehmeät taidot, kuten empatia ja uteliaisuus, korostuivat tulevaisuuden tärkeissä osaamisissa. Henkilökohtaiset kyvykkyydet vaikuttavat työn imun kokemiseen, jolloin niiden kykyjen löytäminen on myös tärkeää. Muita taitoja, joita tarvitaan alalla, ovat analytiikan ja datan ymmärtämisen taidot.
Työn lopputulos auttaa ymmärtämään mitä kompetensseja on hyvä kehittää ja osata, jotta pärjää markkinoinnin alalla. Lopputulokset ovat hyödynnettävissä niin Markkinointiliiton toimintaan, alan ammattilaisille selkeyttämään tarvittavia osaamisia alalla mutta myös esimerkiksi opetushenkilöstölle, jotta he osaavat opettaa tarvittavia osaamisia alan junioreille.
Kompetenssilla tarkoitetaan henkilöllä olevaa tietoa ja taitoa, sekä osaamista käyttää näitä oikeissa tilanteissa. Kyvykkyydet tarkoittavat henkilön omia vahvuuksia, joissa hän on luontaisesti hyvä. Kyvykkyyksiä on hankalampi kehittää, toisin kuin taitoja. Taidot ovat opeteltavissa olevia osaamisia, kuten neuvottelutaidot.
Opinnäytetyön rakentui tietoperustasta sekä tutkimusosiosta. Johdannossa esiteltiin tutkimuksen tavoitteet, keskeiset käsitteet sekä toimeksiantaja. Lisäksi tietoperustassa pohdittiin markkinointialan pirstaloitumista eri osa-alueille, kansainvälisiä markkinoinnin kompetensseja ja työn imua. Tutkimus suoritettiin monimenetelmällä, jossa on yhdistetty kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvantitatiivista tutkimusta jaettiin Markkinointiliiton jäsenille uutiskirjeenä ja muille markkinoinnin ammattilaisille sosiaalisen median alustoilla. Tutkimus lähetettiin myös Markkinointiliiton asiantuntijoille. Kyselyyn pääsi myös opinnäytetyön tekijän kirjoittaman blogin kautta, joka on nähtävissä Markkinointiliton sivuilta. Kysely toteutettiin Lyytin työkalulla ja se oli auki joulukuun 2023 ajan. Vastauksia saatiin 94 henkilöltä. Tutkimuksessa oli mahdollista ilmoittaa halustaan osallistua kvalitatiiviseen haastatteluun. Vastaajista 35 ilmoitti, että olisi valmis haastatteluun. Näistä arvottiin haastatteluun kymmenen henkilöä. Haastattelut pidettiin keväällä 2024 viikoilla 11 ja 12.
Kvantitatiivisen tutkimuksen tulokset esitettiin selkeinä diagrammeina, nominaaliasteikkoina sekä sanapilvinä. Tutkimuksesta selvisi tulevaisuuden markkinointialan tärkeimpien osaamisten olevan asiakasymmärrys ja strateginen markkinointi. Junioritasolla korostui digitaalinen markkinointi ja markkinointiviestintä. Haastattelujen perusteella on tärkeää myös olla rohkea, sosiaalinen ja oppia aktiivisesti uutta. Pehmeät taidot, kuten empatia ja uteliaisuus, korostuivat tulevaisuuden tärkeissä osaamisissa. Henkilökohtaiset kyvykkyydet vaikuttavat työn imun kokemiseen, jolloin niiden kykyjen löytäminen on myös tärkeää. Muita taitoja, joita tarvitaan alalla, ovat analytiikan ja datan ymmärtämisen taidot.
Työn lopputulos auttaa ymmärtämään mitä kompetensseja on hyvä kehittää ja osata, jotta pärjää markkinoinnin alalla. Lopputulokset ovat hyödynnettävissä niin Markkinointiliiton toimintaan, alan ammattilaisille selkeyttämään tarvittavia osaamisia alalla mutta myös esimerkiksi opetushenkilöstölle, jotta he osaavat opettaa tarvittavia osaamisia alan junioreille.