Työhyvinvoinnin edistäminen ravintola-alalla
Riipi, Susanna (2024)
Riipi, Susanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716308
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten työhyvinvointia voidaan edistää ravintola-alalla. Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia erilaisia työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä, ovatko jotkin tekijät sidoksissa toistensa kanssa ja miten epäkohtia voidaan edistää ja parantaa. Teoriaviitekehyksessä käsitellään ravintola-ala ammattina, työhyvinvointi käsitteenä ja miten työhyvinvointia voidaan tukea. Työlle ei ole toimeksiantajaa.
Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä kyselyä, joka tehtiin Microsoft Forms -ohjelmalla. Kysely oli suunnattu ravintola-alan nykyisille sekä entisille työntekijöille ja opiskelijoille. Sitä jaettiin eri sosiaalisen median alustoilla, opettajille sähköpostilla, jotka jakoivat sitä eteenpäin opiskelijoille ja viestiyhteyksillä kollegoille ja muille tutuille. Kysely oli auki vastaajille noin viikon ajan.
Tuloksia analysoitiin määrällisenä ja osassa vastauksissa tehtiin ristiin analysointia selvittäen, millä tekijöillä on vaikutuksia toisiinsa. Esimerkiksi työpaikan jäsenten välisten konfliktien ratkaisemisessa oli suora kytkös siihen, millaisena työntekijä kokee työpaikan ilmapiirin. Vastaukset olivat enimmäkseen positiivisia monilta osilta, mutta muutamia ongelmakohtia löytyi ja näihin keksittiin ratkaisuehdotuksia.
Tutkimuksen tulosten perusteella työn lopputulemaksi tehtiin posteri, jota työpaikoilla voidaan hyödyntää. Posterissa on annettu konkreettisia ehdotuksia siitä, miten työpaikalla kannattaa toimia, jotta työhyvinvointia saadaan parannettua ja sitä voidaan ylläpitää. Vaikka tutkimustyö on suunnattu ravintola-alalle, siitä voivat hyötyä muutkin alat.
Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä kyselyä, joka tehtiin Microsoft Forms -ohjelmalla. Kysely oli suunnattu ravintola-alan nykyisille sekä entisille työntekijöille ja opiskelijoille. Sitä jaettiin eri sosiaalisen median alustoilla, opettajille sähköpostilla, jotka jakoivat sitä eteenpäin opiskelijoille ja viestiyhteyksillä kollegoille ja muille tutuille. Kysely oli auki vastaajille noin viikon ajan.
Tuloksia analysoitiin määrällisenä ja osassa vastauksissa tehtiin ristiin analysointia selvittäen, millä tekijöillä on vaikutuksia toisiinsa. Esimerkiksi työpaikan jäsenten välisten konfliktien ratkaisemisessa oli suora kytkös siihen, millaisena työntekijä kokee työpaikan ilmapiirin. Vastaukset olivat enimmäkseen positiivisia monilta osilta, mutta muutamia ongelmakohtia löytyi ja näihin keksittiin ratkaisuehdotuksia.
Tutkimuksen tulosten perusteella työn lopputulemaksi tehtiin posteri, jota työpaikoilla voidaan hyödyntää. Posterissa on annettu konkreettisia ehdotuksia siitä, miten työpaikalla kannattaa toimia, jotta työhyvinvointia saadaan parannettua ja sitä voidaan ylläpitää. Vaikka tutkimustyö on suunnattu ravintola-alalle, siitä voivat hyötyä muutkin alat.