Sosionomiopiskelijoiden mielenterveyden tukeminen opintojen aikana
Törmä, Eli (2024)
Törmä, Eli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716341
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716341
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin TAMKin sosionomiopiskelijoiden kokemuksia tutkinto-ohjelmassa tarjottavista mielenterveyden tukimuodoista ja opiskelijoiden niihin kohdistamia kehitystoiveita. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada näkemys mielenterveyden tukimuodoista Sosionomin tutkinto-ohjelmassa ja yleisesti tuoda aihetta ja sen tärkeyttä esille. Tavoitteena oli myös selvittää, miten tukimuotoja voisi entisestään kehittää. Keskeisimpiä käsitteitä olivat mielenterveys ja sen tukimuodot ja niiden kehittäminen Sosionomin tutkinto-ohjelman kontekstissa.
Opinnäytetyö toteutettiin kyselytutkimuksena. Tutkimuskohteena olivat TAMKin Sosionomin tutkinto-ohjelman opiskelijat. Kysely oli kahta kysymystä lukuun ottamatta kvantitatiivinen, ja siitä analysoitiin pääasiassa frekvenssejä. Kyselyn vastauksia analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla.
Kyselyn perusteella opiskelijat kokivat, että TAMKin tarjoamia mielenterveyden tukimuotoja käytetään. Sosionomin tutkinto-ohjelmassa tarjottavien tukimuotojen käyttö on kuitenkin vähäistä. Opinnäytetyössä ei selvitetty, johtuiko tukimuotojen käyttämättömyys siitä, että ne sivuutetaan, vai siitä että niiden tarjoaminen ei ole riittävän näkyvää. Tulosten mukaan käytettyihin tukimuotoihin oltiin enemmän tyytyväisiä kuin tyytymättömiä. Tuloksista kävi myös ilmi, että eri mielenterveyden tukimuotoja toivottiin lisättävän tutkinto-ohjelmassa.
Tulosten perusteella mielenterveyden tukimuotoja olisi syytä lisätä. Kyselyssä toivottiin eniten Sosionomin tutkinto-ohjelman arvostuksen lisäämistä, lisää tukea tutoropettajilta sekä enemmän yksilöllisten opiskelujärjestelyiden lisäämistä ja niiden helpompaa saavutettavuutta. Opinnäytetyö tuotti ideoita tukimuotojen lisäämiseen. Tieto aiheesta on tärkeä pitää ajantasaisena. Näin muun muassa aiheesta kiinnostuneet voivat tehdä siitä lisätutkimusia.
Opinnäytetyö toteutettiin kyselytutkimuksena. Tutkimuskohteena olivat TAMKin Sosionomin tutkinto-ohjelman opiskelijat. Kysely oli kahta kysymystä lukuun ottamatta kvantitatiivinen, ja siitä analysoitiin pääasiassa frekvenssejä. Kyselyn vastauksia analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla.
Kyselyn perusteella opiskelijat kokivat, että TAMKin tarjoamia mielenterveyden tukimuotoja käytetään. Sosionomin tutkinto-ohjelmassa tarjottavien tukimuotojen käyttö on kuitenkin vähäistä. Opinnäytetyössä ei selvitetty, johtuiko tukimuotojen käyttämättömyys siitä, että ne sivuutetaan, vai siitä että niiden tarjoaminen ei ole riittävän näkyvää. Tulosten mukaan käytettyihin tukimuotoihin oltiin enemmän tyytyväisiä kuin tyytymättömiä. Tuloksista kävi myös ilmi, että eri mielenterveyden tukimuotoja toivottiin lisättävän tutkinto-ohjelmassa.
Tulosten perusteella mielenterveyden tukimuotoja olisi syytä lisätä. Kyselyssä toivottiin eniten Sosionomin tutkinto-ohjelman arvostuksen lisäämistä, lisää tukea tutoropettajilta sekä enemmän yksilöllisten opiskelujärjestelyiden lisäämistä ja niiden helpompaa saavutettavuutta. Opinnäytetyö tuotti ideoita tukimuotojen lisäämiseen. Tieto aiheesta on tärkeä pitää ajantasaisena. Näin muun muassa aiheesta kiinnostuneet voivat tehdä siitä lisätutkimusia.