Työpaikkamainosten houkuttelevuuden lisääminen Facebookissa ja Instagramissa
Niskanen, Aaretti (2024)
Niskanen, Aaretti
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716485
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716485
Tiivistelmä
Tämän tutkimustyyppisen opinnäytetyön tavoite on selvittää, mikä tekee työpaikkamainoksista houkuttelevia sosiaalisen median alustoilla Facebookissa ja Instagramissa. Tutkimusongelma on jaettu alaongelmiin, jotka käsittelevät työpaikkamainosten visuaalisia, kielellisiä sekä tunnetason ominaisuuksia alustojen tarjoamien teknisten rajoitusten puitteissa. Facebook ja Instagram ovat sosiaalisen median kanavia, joiden sisällä käyttäjät julkaisevat kuvia, videoita sekä tekstijulkaisuja ja ovat vuorovaikutuksessa toistensa kanssa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään rekrytointia, hakijoiden tavoittamista työpaikkamainosten avulla, Facebookia, Instagramia, työpaikkamainosten luomista kyseisillä alustoilla sekä työpaikkamainosten eri ominaisuuksia. Ominaisuudet on jaoteltu alalukuihin, joissa käsitellään mainosten visuaalisia, kielellisiä sekä tunnetason ominaisuuksia.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2024. Aineisto kerättiin survey- eli kyselytutkimuksen avulla ja kyseessä oli kokonaistutkimus. Opinnäytetyön empiirisen osan tutkimus toteutettiin määrällisellä eli kvantitatiivisella tutkimusotteella. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa eli deskriptiivistä analyysiä ja johtopäätöksiä vastauksista etsittiin laskemalla korrelaatiokertoimia eri ominaisuuksille houkuttelevuuteen nähden. Kyselyssä tutkimusjoukkoa pyydettiin arvioimaan kymmenen eri Facebookista ja Instagramista poimitun työpaikkamainoksen houkuttelevuutta vastaamalla kysymyksiin mainoksen ominaisuuksista.
Tutkimuksen tulosten perusteella selvisi, että työpaikkamainosten kielellisillä ominaisuuksilla oli suurin yhteys siihen, että vastaaja koki työpaikkamainoksen houkuttelevaksi. Tulosten perusteella voidaan todeta, että markkinoijan tulisi työpaikkamainoksia luodessa kiinnittää erityisesti huomiota mainoskuvassa sekä mainoksen yhteydessä näytettäviin teksteihin houkuttelevuuden lisäämiseksi. Tekstien tulisi olla ammattimaisia, selkeitä, luontevia ja välittää ystävällistä ja positiivista tunnetta.
Tutkimuksen tuloksesta on hyötyä rekrytoinnin parissa toimiville markkinoinnin. Erityisesti näen tuloksesta olevan hyötyä henkilöstöalalla työskenteleville rekrytoijille ja markkinoijille. Opinnäytetyö antaa hyvän pohjan laajentaa tutkimusta käsittelemään myös videomainoksia sekä työpaikkamainoksia muilla sosiaalisen median alustoilla kuten TikTokissa tai Youtubessa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään rekrytointia, hakijoiden tavoittamista työpaikkamainosten avulla, Facebookia, Instagramia, työpaikkamainosten luomista kyseisillä alustoilla sekä työpaikkamainosten eri ominaisuuksia. Ominaisuudet on jaoteltu alalukuihin, joissa käsitellään mainosten visuaalisia, kielellisiä sekä tunnetason ominaisuuksia.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2024. Aineisto kerättiin survey- eli kyselytutkimuksen avulla ja kyseessä oli kokonaistutkimus. Opinnäytetyön empiirisen osan tutkimus toteutettiin määrällisellä eli kvantitatiivisella tutkimusotteella. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa eli deskriptiivistä analyysiä ja johtopäätöksiä vastauksista etsittiin laskemalla korrelaatiokertoimia eri ominaisuuksille houkuttelevuuteen nähden. Kyselyssä tutkimusjoukkoa pyydettiin arvioimaan kymmenen eri Facebookista ja Instagramista poimitun työpaikkamainoksen houkuttelevuutta vastaamalla kysymyksiin mainoksen ominaisuuksista.
Tutkimuksen tulosten perusteella selvisi, että työpaikkamainosten kielellisillä ominaisuuksilla oli suurin yhteys siihen, että vastaaja koki työpaikkamainoksen houkuttelevaksi. Tulosten perusteella voidaan todeta, että markkinoijan tulisi työpaikkamainoksia luodessa kiinnittää erityisesti huomiota mainoskuvassa sekä mainoksen yhteydessä näytettäviin teksteihin houkuttelevuuden lisäämiseksi. Tekstien tulisi olla ammattimaisia, selkeitä, luontevia ja välittää ystävällistä ja positiivista tunnetta.
Tutkimuksen tuloksesta on hyötyä rekrytoinnin parissa toimiville markkinoinnin. Erityisesti näen tuloksesta olevan hyötyä henkilöstöalalla työskenteleville rekrytoijille ja markkinoijille. Opinnäytetyö antaa hyvän pohjan laajentaa tutkimusta käsittelemään myös videomainoksia sekä työpaikkamainoksia muilla sosiaalisen median alustoilla kuten TikTokissa tai Youtubessa.