Santalahti Resortin vetovoimatekijät talvikaudella
Rissanen, Melissa (2024)
Rissanen, Melissa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716568
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Santalahti Resortin vetovoimatekijät talvikaudella.
Työ on laadittu yhteistyönä Santalahti Resortin kanssa. Opinnäytetyössä tutkitaan myös Kotka-Haminan vetovoimatekijöitä. Tarkoituksena on selvittää Santalahti Resortin matkailijoiden vetovoimatekijöitä Kotka-Haminan seudulla ja
erityisesti Santalahti Resortissa. Opinnäytetyön tavoitteena on antaa toimeksiantajayritykselle uusia ideoita, joiden avulla he pystyisivät kasvattamaan yrityksensä talvenkauden kysyntää. Tavoitteena ei ole tuotteistaa tai kehittää
uutta palvelua tai tuotetta.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty kvantitatiivista menetelmää. Tutkimustyötä
varten luotiin anonyymi Webropol kysely, joka laitettiin asiakkaiden saataville
sekä majoitus- että kokoustiloihin. Vastauksia ei saatu tarpeeksi määräajassa,
joten kysely lähetettiin sähköpostitse asiakkaille, jotka ovat olleet talvikaudella
2023–2024 toimeksiantajayrityksen asiakkaina.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että Kotka-Haminan
matkailualueen vetovoimatekijöinä ovat luonto, aktiviteetit ja kulttuurikohteet.
Asiakkaiden mielestä on tärkeää, että majoituspaikan lähettyviltä löytyy sekä
puhdasta luontoa että ravintola- ja aktiviteettipalveluita. Tuloksista voidaan
päätellä myös asiakkaiden olevan valmiita matkustamaan kauempaakin asiakkaaksi toimeksiantajayritykselle ja Kotka-Haminan matkailuseudulle. Valtaosa
tutkimuskyselyyn vastanneista olivat tulleet viettämään vapaa-aikaa.
Johtopäätöksenä tästä opinnäytetyöstä voidaan todeta, että talvikausi on potentiaalinen aika asiakasmäärien lisäämiseen. Esimerkiksi tehokas markkinointi, ajankohtainen tiedottaminen sekä esimerkiksi talvipäivien järjestäminen
voivat lisätä asiakasmääriä. Uusien aktiviteettien vuokraaminen voi tuoda uusia asiakaskuntia toimeksiantajayritykselle. Mainonnan ja markkinoinnin kohdentamisella matkailijat voivat löytää Kotka-Haminan matkailuseudun palvelut.
Työ on laadittu yhteistyönä Santalahti Resortin kanssa. Opinnäytetyössä tutkitaan myös Kotka-Haminan vetovoimatekijöitä. Tarkoituksena on selvittää Santalahti Resortin matkailijoiden vetovoimatekijöitä Kotka-Haminan seudulla ja
erityisesti Santalahti Resortissa. Opinnäytetyön tavoitteena on antaa toimeksiantajayritykselle uusia ideoita, joiden avulla he pystyisivät kasvattamaan yrityksensä talvenkauden kysyntää. Tavoitteena ei ole tuotteistaa tai kehittää
uutta palvelua tai tuotetta.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty kvantitatiivista menetelmää. Tutkimustyötä
varten luotiin anonyymi Webropol kysely, joka laitettiin asiakkaiden saataville
sekä majoitus- että kokoustiloihin. Vastauksia ei saatu tarpeeksi määräajassa,
joten kysely lähetettiin sähköpostitse asiakkaille, jotka ovat olleet talvikaudella
2023–2024 toimeksiantajayrityksen asiakkaina.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että Kotka-Haminan
matkailualueen vetovoimatekijöinä ovat luonto, aktiviteetit ja kulttuurikohteet.
Asiakkaiden mielestä on tärkeää, että majoituspaikan lähettyviltä löytyy sekä
puhdasta luontoa että ravintola- ja aktiviteettipalveluita. Tuloksista voidaan
päätellä myös asiakkaiden olevan valmiita matkustamaan kauempaakin asiakkaaksi toimeksiantajayritykselle ja Kotka-Haminan matkailuseudulle. Valtaosa
tutkimuskyselyyn vastanneista olivat tulleet viettämään vapaa-aikaa.
Johtopäätöksenä tästä opinnäytetyöstä voidaan todeta, että talvikausi on potentiaalinen aika asiakasmäärien lisäämiseen. Esimerkiksi tehokas markkinointi, ajankohtainen tiedottaminen sekä esimerkiksi talvipäivien järjestäminen
voivat lisätä asiakasmääriä. Uusien aktiviteettien vuokraaminen voi tuoda uusia asiakaskuntia toimeksiantajayritykselle. Mainonnan ja markkinoinnin kohdentamisella matkailijat voivat löytää Kotka-Haminan matkailuseudun palvelut.