Virtuaalisuuden hyödyntäminen matkailun markkinointiviestinnässä
Antensteiner, Jasmin; Happo, Eerika (2024)
Antensteiner, Jasmin
Happo, Eerika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716512
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716512
Tiivistelmä
Teknologian kehitys on tuonut erilaisia mahdollisuuksia matkailualan yritysten markkinointiviestintään. Digitaalinen saavutettavuus korostuu yrityksissä, kun kuluttajat etsivät tietoa verkosta eri digitaalisissa kanavissa. Virtuaalisuuden eri muodot voivat tarjota yrityksille kilpailuetua ja tarjota kuluttajille erilaisia elämyksiä matkakohdetta suunnitellessa.
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten virtuaalisuuden eri toteutustapoja hyödyntämällä matkailualan yritykset voivat tukea kuluttajia ostopäätöksen teossa. Opinnäytetyö toteutettiin parityönä ja sen toteutukseen käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tietoperustassa on käsitelty digitaalista markkinointiviestintää ja virtuaalisuuden erimuotoja. Käsitteitä on havainnollistettu yrityksistä löytyvien esimerkkien kautta.
Tutkimuksessa haluttiin saada kaksi erinäkökantaa aiheeseen ja aineistonkeruu toteutettiin kohderyhmille lähetettävällä kyselylomakkeella, joka luotiin Webropol-ohjelmalla. Kuluttajille osoitetussa kyselytutkimuksessa selvitettiin mielipiteitä ja asenteita virtuaalisuuden erimuodoista markkinointiviestinnässä ja keskityttiin siihen, mitä tietoa kuluttajat haluavat saada lisää, ja miten vakuuttavana tiedon esittämistä virtuaalisesti pidetään. Majoitusalan edustajille tarkoitetussa kyselylomakkeessa painotettiin selvittämään nykyisiä käytössä olevia markkinointiviestinnän välineitä ja millaisena mahdollisuutena virtuaalisuus nähdään tulevaisuudessa osana majoitusalan yritysten markkinointiviestintää. Kuluttajavastaajia tavoiteltiin Haaga-Heliasta restonomiopiskelijoiden keskuudesta tutkimusluvan avulla, oman sosiaalisen median kanavista sekä yhdestä matkailuun keskittyneestä ryhmästä. Majoitusalan edustajista laadittiin jakelulista ja haluttuja edustajia tavoiteltiin sähköpostitse.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kuluttajilla on kiinnostusta heille osoitettuun virtuaaliseen markkinointiviestintään. Virtuaalisuus markkinointiviestinnässä nähdään potentiaalisena mahdollisuutena tarjota kuluttajien käsiin yksityiskohtaisempaa tietoa ja tukemaan ostopäätöksen teossa. Varsinkin lyhyet 360-asteiset videot koettiin helposti lähestyttäviksi ja mielenkiintoa herättäviksi. Visuaalinen esitys kuvien ja videoiden muodossa mahdollistaa paljon erilaisten yksityiskohtien esiin tuomista. Majoitusalan edustajilta saatuja vastauksia on kirjoitettu pohdintaan, vaikka vähäisen vastaajamäärän takia tuloksista ei ole saatu luotettavaa analyysia. Virtuaalisuuden eri muodot voivat tuoda yrityksille kilpailuetua ja tarjota kuluttajille erilaisia elämyksiä matkahaaveita toteuttaessa. Segmentoinnin tärkeys korostuu entisestään, sillä oikeita kanavia käyttämällä, virtuaalisen markkinointiviestinnän sisältö kohtaa sitä etsivät kuluttajat.
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten virtuaalisuuden eri toteutustapoja hyödyntämällä matkailualan yritykset voivat tukea kuluttajia ostopäätöksen teossa. Opinnäytetyö toteutettiin parityönä ja sen toteutukseen käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tietoperustassa on käsitelty digitaalista markkinointiviestintää ja virtuaalisuuden erimuotoja. Käsitteitä on havainnollistettu yrityksistä löytyvien esimerkkien kautta.
Tutkimuksessa haluttiin saada kaksi erinäkökantaa aiheeseen ja aineistonkeruu toteutettiin kohderyhmille lähetettävällä kyselylomakkeella, joka luotiin Webropol-ohjelmalla. Kuluttajille osoitetussa kyselytutkimuksessa selvitettiin mielipiteitä ja asenteita virtuaalisuuden erimuodoista markkinointiviestinnässä ja keskityttiin siihen, mitä tietoa kuluttajat haluavat saada lisää, ja miten vakuuttavana tiedon esittämistä virtuaalisesti pidetään. Majoitusalan edustajille tarkoitetussa kyselylomakkeessa painotettiin selvittämään nykyisiä käytössä olevia markkinointiviestinnän välineitä ja millaisena mahdollisuutena virtuaalisuus nähdään tulevaisuudessa osana majoitusalan yritysten markkinointiviestintää. Kuluttajavastaajia tavoiteltiin Haaga-Heliasta restonomiopiskelijoiden keskuudesta tutkimusluvan avulla, oman sosiaalisen median kanavista sekä yhdestä matkailuun keskittyneestä ryhmästä. Majoitusalan edustajista laadittiin jakelulista ja haluttuja edustajia tavoiteltiin sähköpostitse.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kuluttajilla on kiinnostusta heille osoitettuun virtuaaliseen markkinointiviestintään. Virtuaalisuus markkinointiviestinnässä nähdään potentiaalisena mahdollisuutena tarjota kuluttajien käsiin yksityiskohtaisempaa tietoa ja tukemaan ostopäätöksen teossa. Varsinkin lyhyet 360-asteiset videot koettiin helposti lähestyttäviksi ja mielenkiintoa herättäviksi. Visuaalinen esitys kuvien ja videoiden muodossa mahdollistaa paljon erilaisten yksityiskohtien esiin tuomista. Majoitusalan edustajilta saatuja vastauksia on kirjoitettu pohdintaan, vaikka vähäisen vastaajamäärän takia tuloksista ei ole saatu luotettavaa analyysia. Virtuaalisuuden eri muodot voivat tuoda yrityksille kilpailuetua ja tarjota kuluttajille erilaisia elämyksiä matkahaaveita toteuttaessa. Segmentoinnin tärkeys korostuu entisestään, sillä oikeita kanavia käyttämällä, virtuaalisen markkinointiviestinnän sisältö kohtaa sitä etsivät kuluttajat.