Digitaalinen markkinointisuunnitelma Yritys X:lle
Laurén, Oliver (2024)
Laurén, Oliver
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716510
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716510
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toiminnallinen, jossa produktina on toimeksiantajayritykselle luotu markkinointisuunnitelma. Toimeksiantajan toiveena oli laajentaa markkinointia digitaaliselle ympäristölle. Tavoitteena on luoda digitaalinen markkinointisuunnitelma toimeksiantajan yritykselle, jolla Yritys X pääsee tuomaan markkinointiviestintää digitaalisille alustoille.
Opinnäytetyön kohdeyritys on Uudenmaan alueella toimiva pieni autoliike, joka myy edullisia käytettyjä autoja. Yrityksen asiakaskunta koostuu pääasiallisesti henkilöasiakkaista. Kohdeyrityksellä on entuudestaan ollut liiketoiminnassa digitaalista toimintaa vain myyntialustoilla.
Opinnäytetyö koostuu johdannosta, teoriaosuudesta ja empiirisestä osiosta. Johdanto osuus sisältää toimeksiantajan ja opinnäytetyön esittelyn sekä keskeisten käsitteiden avaamisen. Tietoperustassa avataan markkinointia ja SOSTAC-malliseen markkinointisuunnitelmaan valikoituja analyyseja ja malleja. Empiirinen osio koostuu liitteenä olevan markkinointisuunnitelman avaamisesta, joissa käydään teoriaa ja perusteluja markkinointisuunnitelman päätöksille. Lopuksi on opinnäytetyön tekijän oma pohdinta opinnäytetyöstä, kehittämisehdotuksia, opinnäytetyön prosessi ja oman oppimisen arviointi.
Opinnäytetyön kohdeyritys on Uudenmaan alueella toimiva pieni autoliike, joka myy edullisia käytettyjä autoja. Yrityksen asiakaskunta koostuu pääasiallisesti henkilöasiakkaista. Kohdeyrityksellä on entuudestaan ollut liiketoiminnassa digitaalista toimintaa vain myyntialustoilla.
Opinnäytetyö koostuu johdannosta, teoriaosuudesta ja empiirisestä osiosta. Johdanto osuus sisältää toimeksiantajan ja opinnäytetyön esittelyn sekä keskeisten käsitteiden avaamisen. Tietoperustassa avataan markkinointia ja SOSTAC-malliseen markkinointisuunnitelmaan valikoituja analyyseja ja malleja. Empiirinen osio koostuu liitteenä olevan markkinointisuunnitelman avaamisesta, joissa käydään teoriaa ja perusteluja markkinointisuunnitelman päätöksille. Lopuksi on opinnäytetyön tekijän oma pohdinta opinnäytetyöstä, kehittämisehdotuksia, opinnäytetyön prosessi ja oman oppimisen arviointi.