Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma aloittelevalle yritykselle
Ala-Harja, Karoliina (2024)
Ala-Harja, Karoliina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716589
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716589
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena on suunnitella kokonaisvaltainen markkinointiviestintäsuunnitelma yritykselle X. Opinnäytetyöllä ei ole toimeksiantajaa, vaan tuotoksen on tarkoitus palvella kirjoittajan omaa vastaperustettua yritystä. Yritys haluaa liiketoiminnan vuoksi pitää tiedot mahdollisimman yksityisenä, minkä vuoksi raportissa tullaan puhumaan yrityksestä nimellä ”Yritys X”. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda yritykselle käytännönläheinen markkinointisuunnitelma brändin rakentamisen tueksi sosiaalisessa mediassa. Suunnitelmaa tullaan hyödyntämään syksyllä 2024, kun ensimmäinen tuote lanseerataan. Yrityksen markkinoinnin tavoitteena on rakentaa vahva brändi-imago sekä luoda vuorovaikutusmahdollisuuksia asiakkaiden kanssa, minkä vuoksi opinnäytetyön tuotos keskittyy ainoastaan sosiaalisen median kanaviin.
Opinnäytetyön teoriaosuus keskittyy työn kannalta oleellisiin aihealueisiin, joita pohditaan myös yrityksen perspektiivistä. Ensimmäisessä teorialuvussa käydään läpi digitaalista markkinointia sekä sen hyötyjä yleisellä tasolla. Sen jälkeen syvennytään yksityiskohtaisesti sosiaaliseen mediaan, sen mahdollisuuksiin, sekä työn kannalta merkittävimpiin sosiaalisen median kanaviin. Aiheet ovat rajattu toiminnallista tuotosta parhaiten pohjustaviin teemoihin. Toisessa teorialuvussa syvennytään markkinoinnin suunnittelussa paljon käytettyyn SOSTAC-malliin ja sen eri vaiheisiin, joiden pohjalta myös työn produkti on muodostunut.
Opinnäytetyö koostuu kahden teorialuvun lisäksi toiminnallisesta osuudesta, jossa käsitellään tuotoksen suunnittelua ja rakentumista. Lisäksi toiminnallinen osuus sisältää valmiin tuotoksen, jonka sisältö perustuu teorialuvuissa käsiteltyihin aihealueisiin. Valmis tuotos sisältää lisäksi yrityksen sisäisiä materiaaleja, joita tullaan hyödyntämään suunnitelman käyttöönotossa. Tuotos sisältää yksityiskohtaisen sisältösuunnitelman, markkinoinnin päätoimenpiteet sekä suunnitelman tulosten mittaamisesta. Tuotoksen on tarkoitus edistää yrityksen tavoitteita markkinoinnin suhteen ja luoda pohja tuloksellisen markkinoinnin tuottamisen tueksi.
Opinnäytetyön viimeisessä pääluvussa perehdytään opinnäytetyöprosessiin kokonaisuutena. Siinä arvioidaan kriittisesti opinnäytetyön tuloksia ja prosessissa onnistumista, esitetään potentiaalisia kehittämisehdotuksia sekä tarkastellaan opinnäytetyötä eettisistä näkökulmista. Pohdinta pitää sisällään myös arviointia kirjoittajan henkilökohtaisesta oppimisprosessista.
Opinnäytetyön teoriaosuus keskittyy työn kannalta oleellisiin aihealueisiin, joita pohditaan myös yrityksen perspektiivistä. Ensimmäisessä teorialuvussa käydään läpi digitaalista markkinointia sekä sen hyötyjä yleisellä tasolla. Sen jälkeen syvennytään yksityiskohtaisesti sosiaaliseen mediaan, sen mahdollisuuksiin, sekä työn kannalta merkittävimpiin sosiaalisen median kanaviin. Aiheet ovat rajattu toiminnallista tuotosta parhaiten pohjustaviin teemoihin. Toisessa teorialuvussa syvennytään markkinoinnin suunnittelussa paljon käytettyyn SOSTAC-malliin ja sen eri vaiheisiin, joiden pohjalta myös työn produkti on muodostunut.
Opinnäytetyö koostuu kahden teorialuvun lisäksi toiminnallisesta osuudesta, jossa käsitellään tuotoksen suunnittelua ja rakentumista. Lisäksi toiminnallinen osuus sisältää valmiin tuotoksen, jonka sisältö perustuu teorialuvuissa käsiteltyihin aihealueisiin. Valmis tuotos sisältää lisäksi yrityksen sisäisiä materiaaleja, joita tullaan hyödyntämään suunnitelman käyttöönotossa. Tuotos sisältää yksityiskohtaisen sisältösuunnitelman, markkinoinnin päätoimenpiteet sekä suunnitelman tulosten mittaamisesta. Tuotoksen on tarkoitus edistää yrityksen tavoitteita markkinoinnin suhteen ja luoda pohja tuloksellisen markkinoinnin tuottamisen tueksi.
Opinnäytetyön viimeisessä pääluvussa perehdytään opinnäytetyöprosessiin kokonaisuutena. Siinä arvioidaan kriittisesti opinnäytetyön tuloksia ja prosessissa onnistumista, esitetään potentiaalisia kehittämisehdotuksia sekä tarkastellaan opinnäytetyötä eettisistä näkökulmista. Pohdinta pitää sisällään myös arviointia kirjoittajan henkilökohtaisesta oppimisprosessista.