Brändiohjeisto opiskelijayhdistys HePo ry:lle
Meronen, Lotta (2024)
Meronen, Lotta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716600
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716600
Tiivistelmä
Brändi on lupaus siitä, mitä asiakas voi odottaa ollessaan vuorovaikutuksessa yrityksen tai organisaation kanssa. Se on voimakas työkalu, jonka avulla voidaan vaikuttaa tunteisiin ja asiakas tekeekin usein päätöksiä tunteella.
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin brändiä, sen rakentamista sekä sen elementtien kokoamista brändikäsikirjaksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Haaga-Helian Porvoon kampuksen opiskelijayhdistys HePo ry:lle brändikäsikirja, jonka avulla yhdistyksen toiminta helpottuu ja brändin elementit pysyvät tunnistettavina ja yhtenäisinä. Aihe oli yhdistykselle ajankohtainen, sillä sen toimintaa kehitettiin vuoden 2023 aikana paljon ja kehitystä jatkettiin myös keväällä 2024. Muun muassa perehdytysmateriaaleja uudistettiin ja brändikäsikirja oli erittäin tarpeellinen lisä osaksi perehdytysmateriaaleja.
Opinnäytetyöprosessi alkoi toimeksiannolla tammikuussa 2024 ja päättyi toukokuussa 2024 valmiiseen opinnäytetyöhön. Opinnäytetyö noudattaa perinteisen raportin rakennetta ja koostuu johdannosta, tietoperustasta, empiirisestä osasta sekä pohdinnasta. Tietoperusta jaettiin kahteen lukuun. Ensimmäisessä luvussa käsitellään brändiä, brändistrategiaa sekä brändi-identiteettiä ja brändin rakentamista. Lisäksi siinä käsitellään brändin hyötyjä organisaatiolle sekä brändin merkitystä markkinoinnissa. Tietoperustan toisessa luvussa käsitellään brändikäsikirjaa ja sen sisältöä sekä visuaalista identiteettiä brändikäsikirjassa. Empiirinen osa koostuu benchmarkingista eli vertailuanalyysistä, toimeksiantajan esittelystä sekä brändikäsikirjan luomisesta.
Brändikäsikirjan suunnittelussa ja toteuttamisessa hyödynnettiin benchmarkingia sekä toimeksiantajan haastattelua. Lopullinen HePo ry:lle toteutettu brändikäsikirja koostui brändin ytimestä, graafisista ohjeista, kuvamaailmasta sekä tapahtumien ohjeistuksesta. Brändin ydin sisälsi HePo ry:n arvot, mission ja vision sekä tone-of-voicen eli äänensävyn. Graafiset ohjeet sisälsivät ohjeistuksen brändin logoon, värimaailmaan, typografiaan sekä muotokieleen. Kuvamaailma sisälsi ohjeistuksen brändiä edustavien valokuvien valintaan. Tapahtumien ohjeistus sisälsi ohjeet siitä, miten HePo ry:n brändi näkyy tapahtumissa ilmapiirin ja visuaalisten elementtien avulla. Brändikäsikirjan elementtejä luotiin Abode Illustratorilla ja lopullinen tuotos koottiin Adobe InDesign -ohjelmalla.
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin brändiä, sen rakentamista sekä sen elementtien kokoamista brändikäsikirjaksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Haaga-Helian Porvoon kampuksen opiskelijayhdistys HePo ry:lle brändikäsikirja, jonka avulla yhdistyksen toiminta helpottuu ja brändin elementit pysyvät tunnistettavina ja yhtenäisinä. Aihe oli yhdistykselle ajankohtainen, sillä sen toimintaa kehitettiin vuoden 2023 aikana paljon ja kehitystä jatkettiin myös keväällä 2024. Muun muassa perehdytysmateriaaleja uudistettiin ja brändikäsikirja oli erittäin tarpeellinen lisä osaksi perehdytysmateriaaleja.
Opinnäytetyöprosessi alkoi toimeksiannolla tammikuussa 2024 ja päättyi toukokuussa 2024 valmiiseen opinnäytetyöhön. Opinnäytetyö noudattaa perinteisen raportin rakennetta ja koostuu johdannosta, tietoperustasta, empiirisestä osasta sekä pohdinnasta. Tietoperusta jaettiin kahteen lukuun. Ensimmäisessä luvussa käsitellään brändiä, brändistrategiaa sekä brändi-identiteettiä ja brändin rakentamista. Lisäksi siinä käsitellään brändin hyötyjä organisaatiolle sekä brändin merkitystä markkinoinnissa. Tietoperustan toisessa luvussa käsitellään brändikäsikirjaa ja sen sisältöä sekä visuaalista identiteettiä brändikäsikirjassa. Empiirinen osa koostuu benchmarkingista eli vertailuanalyysistä, toimeksiantajan esittelystä sekä brändikäsikirjan luomisesta.
Brändikäsikirjan suunnittelussa ja toteuttamisessa hyödynnettiin benchmarkingia sekä toimeksiantajan haastattelua. Lopullinen HePo ry:lle toteutettu brändikäsikirja koostui brändin ytimestä, graafisista ohjeista, kuvamaailmasta sekä tapahtumien ohjeistuksesta. Brändin ydin sisälsi HePo ry:n arvot, mission ja vision sekä tone-of-voicen eli äänensävyn. Graafiset ohjeet sisälsivät ohjeistuksen brändin logoon, värimaailmaan, typografiaan sekä muotokieleen. Kuvamaailma sisälsi ohjeistuksen brändiä edustavien valokuvien valintaan. Tapahtumien ohjeistus sisälsi ohjeet siitä, miten HePo ry:n brändi näkyy tapahtumissa ilmapiirin ja visuaalisten elementtien avulla. Brändikäsikirjan elementtejä luotiin Abode Illustratorilla ja lopullinen tuotos koottiin Adobe InDesign -ohjelmalla.