Sosiaalisenmedian markkinointisuunnitelma Kaivohuoneelle
Lamppu, Salla (2024)
Lamppu, Salla
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716640
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena produktina ja toimeksiantaja yrityksenä toimi ravintola Kaivohuone, joka sijaitsee Helsingin Kaivopuistossa. Työn idea syntyi toimeksiantajan toiveesta muovata sosiaalisen median kanavien sisältöä vielä enemmän kohderyhmää puhuttelevaksi. Tavoitteena opinnäytetyössä oli luoda toimiva sosiaalisen median markkinointi suunnitelma yritykselle, jota se voisi hyödyntää yökerhon tapahtumien markkinointiin kesällä 2024. Suunnitelman avulla voitaisiin kehittää yrityksen sosiaalisen median kanavien toimivuutta sekä lisätä yrityksen näkyvyyttä valituissa kanavissa. Kanaviksi tähän työhön valikoituvat Instagram, Facebook sekä Tiktok, sillä nämä kanavat olivat yrityksellä jo ennestään käytössä ja niissä on tehty hyvää pohjatyötä.
Sosiaalinen media toimii nykypäivänä suurena osana ihmisten jokapäiväistä elämää, jonka vuoksi yritysten kannattaakin panostaa siellä omaan sisältöönsä ja pyrkiä tehokkaaseen markkinoin-tiin. Sosiaalista mediaa tehdessä tulee kuitenkin huomioida, että se elää jatkuvassa muutoksessa. Yrityksen tulee pysyä näissä muutoksissa mukana ja huomioida sisällöissään meneillään olevat trendit. Kaivohuoneen tapahtumien kohderyhmänä toimivat nuoret aikuiset, jotka ovat hyvin tietoisia sosiaalisen median toiminnasta ja saattavat olla hyvinkin kriittisiä siitä, millainen sisältö heitä kiinnostaa.
Opinnäytetyön suunnittelu aloitettiin jo syksyllä 2023, mutta työtä lähdettiin syvemmin työstämään vasta alkuvuodesta 2024. Alkuun kirjoittamisessa perehdyttiin teoria osuuksiin, jotta saataisiin mahdollisimman hyvä pohja itse sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaa ajatellen. Teoria osuudessa tutustutaan tarkemmin sosiaaliseen mediaan ja kuinka siellä on mahdollista markkinoida tehokkaasti. Tämän jälkeen käydään läpi SOSTAC-malli, jota käytetään toiminnallisen osuuden pohjana. Toiminnallinen osuus koostuu sosiaalisen median markkinointisuunnitelmasta. Tässä osuudessa on pyritty käymään mahdollisimman kattavasti läpi yrityksen nykytilannetta ja tämän pohjalta asetettiin myös tavoitteet, joihin kesän aikana halutaan päästä. Toiminnallinen osuus sisältää myös strategia, toimenpiteet ja toiminta osiot. Toiminta osiossa on luotu sisältöehdotuksia ja julkaisuaikataulut yrityksen sosiaalisen median kanaviin, joita yritys voi hyö-dyntää kesän 2024 tapahtumien markkinoinnissa. Toiminnallinen osuus päättyy seuranta lukuun, jossa pohditaan mahdollisuuksia seurata suunnitelman onnistuneisuutta.
Toimeksiantajayritys tulee ottamaan tässä työssä luodun markkinointiviestintäsuunnitelman käyttöönsä kevään 2024 aikana. Tarkoituksena on analysoida tämän työn tuotoksen toimivuutta syksyllä 2024. Tämän jälkeen voidaan pohtia millaisia muutoksia olisi jatkossa tarpeen tehdä eri kanavien sisältöjen ja julkaisutahtien osalta.
Sosiaalinen media toimii nykypäivänä suurena osana ihmisten jokapäiväistä elämää, jonka vuoksi yritysten kannattaakin panostaa siellä omaan sisältöönsä ja pyrkiä tehokkaaseen markkinoin-tiin. Sosiaalista mediaa tehdessä tulee kuitenkin huomioida, että se elää jatkuvassa muutoksessa. Yrityksen tulee pysyä näissä muutoksissa mukana ja huomioida sisällöissään meneillään olevat trendit. Kaivohuoneen tapahtumien kohderyhmänä toimivat nuoret aikuiset, jotka ovat hyvin tietoisia sosiaalisen median toiminnasta ja saattavat olla hyvinkin kriittisiä siitä, millainen sisältö heitä kiinnostaa.
Opinnäytetyön suunnittelu aloitettiin jo syksyllä 2023, mutta työtä lähdettiin syvemmin työstämään vasta alkuvuodesta 2024. Alkuun kirjoittamisessa perehdyttiin teoria osuuksiin, jotta saataisiin mahdollisimman hyvä pohja itse sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaa ajatellen. Teoria osuudessa tutustutaan tarkemmin sosiaaliseen mediaan ja kuinka siellä on mahdollista markkinoida tehokkaasti. Tämän jälkeen käydään läpi SOSTAC-malli, jota käytetään toiminnallisen osuuden pohjana. Toiminnallinen osuus koostuu sosiaalisen median markkinointisuunnitelmasta. Tässä osuudessa on pyritty käymään mahdollisimman kattavasti läpi yrityksen nykytilannetta ja tämän pohjalta asetettiin myös tavoitteet, joihin kesän aikana halutaan päästä. Toiminnallinen osuus sisältää myös strategia, toimenpiteet ja toiminta osiot. Toiminta osiossa on luotu sisältöehdotuksia ja julkaisuaikataulut yrityksen sosiaalisen median kanaviin, joita yritys voi hyö-dyntää kesän 2024 tapahtumien markkinoinnissa. Toiminnallinen osuus päättyy seuranta lukuun, jossa pohditaan mahdollisuuksia seurata suunnitelman onnistuneisuutta.
Toimeksiantajayritys tulee ottamaan tässä työssä luodun markkinointiviestintäsuunnitelman käyttöönsä kevään 2024 aikana. Tarkoituksena on analysoida tämän työn tuotoksen toimivuutta syksyllä 2024. Tämän jälkeen voidaan pohtia millaisia muutoksia olisi jatkossa tarpeen tehdä eri kanavien sisältöjen ja julkaisutahtien osalta.