Att lansera sig själv som finlandssvensk artist : hur valet av språk påverkar den egna identiteten och aritsteriet
Ahlgren-Bacik, Matilda (2024)
Ahlgren-Bacik, Matilda
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816697
Tiivistelmä
Mitt lärdomsprov handlar om hur det är att vara en finlandssvensk artist i Finland och hur man navigerar valet av språk. Valet av språk spelar en stor roll när det kommer till marknadsföring och branding av sig själv. Ska man använda sig av modersmålet, finska, engelska eller en blandning?
Syftet med mitt lärdomsprov är att få en djupare förståelse för hur finlandssvenska artister motiverar sina val av språk och vilka för- och nackdelar det kan ha på deras karriärer. Jag valde att intervjua sex stycken finlandssvenskar med olika bakgrunder, som är aktiva i musikbranschen. Jag använde mej av halvstrukturerade intervjuer för att kunna gå in på mera detaljer och ha en flytande diskussion baserat på svaren.
Lärdomsprovet och resultaten baserar sig på intervjusvaren. När jag analyserat svaren kom det fram att de intervjuade har liknande åsikter när det kommer till hur de navigerar sociala medier. De vill alla nå ut till en så bred publik som möjligt, men det finns svårigheter med hur man ska göra det. När vi diskuterade vilket språk de har valt att göra musik på, och vilka för-och nackdelar deras val har haft, kände alla att det är lättast att göra på finska i Finland. Tyvärr, hade nästan alla intervjuobjekt erfarenheter av diskriminering. Musik på svenska i Finland ansågs som nästintill omöjligt.
Syftet med mitt lärdomsprov är att få en djupare förståelse för hur finlandssvenska artister motiverar sina val av språk och vilka för- och nackdelar det kan ha på deras karriärer. Jag valde att intervjua sex stycken finlandssvenskar med olika bakgrunder, som är aktiva i musikbranschen. Jag använde mej av halvstrukturerade intervjuer för att kunna gå in på mera detaljer och ha en flytande diskussion baserat på svaren.
Lärdomsprovet och resultaten baserar sig på intervjusvaren. När jag analyserat svaren kom det fram att de intervjuade har liknande åsikter när det kommer till hur de navigerar sociala medier. De vill alla nå ut till en så bred publik som möjligt, men det finns svårigheter med hur man ska göra det. När vi diskuterade vilket språk de har valt att göra musik på, och vilka för-och nackdelar deras val har haft, kände alla att det är lättast att göra på finska i Finland. Tyvärr, hade nästan alla intervjuobjekt erfarenheter av diskriminering. Musik på svenska i Finland ansågs som nästintill omöjligt.