Uuden ravintola-alan yrityksen perustaminen
Eronen, Jaana; Niemonen, Noora (2024)
Eronen, Jaana
Niemonen, Noora
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716575
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty parityönä. Se on pohjatyö tulevalle uudelle ravintola-alan liikeyritykselle, jonka perustajana on toinen opinnäytetyön tekijöistä. Toiselle tämä työ on puolestaan tärkeä opetusmatka tulevana asiantuntijana. Opiskeluaikana olemme tehneet yhdessä ryhmätöitä sekä yrittäjyyskursseja. Tästä syystä opinnäytetyön tekeminen yhdessä oli luonteva päätös ja samalla hyvä lopetus yhteisille opiskeluvuosille. Työn tavoite on selvittää, minkälaisia palveluita eläkeläiset kaipaavat ravintola-alalla ja tehdä sen pohjalta liiketoimintasuunnitelma tulevaa liikeyritystä varten.
Opinnäytetyötä varten perehdyttiin alan kirjallisuuteen, artikkeleihin ja verkkosivuihin. Teoreettiset aiheet olivat asiakkaat, vastuullisuus, markkinointi ja kilpailu. Työn tutkimuksellinen osuus tehtiin haastatteluiden sekä vertailuanalyysin avulla.
Haastatteluiden avulla haluttiin selvittää, minkälaisia palveluita eläkkeellä olevat ja lähivuosina eläkkeelle jäävät kaipaavat. Tulokset osoittivat, että eläkeläiset kaipaavat ravintolapalveluita, joissa juuri heidän tarpeensa ja toiveensa on huomioitu. Vastaukset tukivat liiketoimintasuunnitelmaa, joten suuria muutoksia siihen ei tarvinnut vastausten perusteella tehdä. Vertailuanalyysin aineistojen perusteella sosiaalisen median käyttö markkinoinnissa ja rekrytoinnissa on tärkeää. Siihen on syytä kiinnittää huomiota liikeyritystä perustaessa ja yrittäjänä ollessa.
Työn tuloksia voi hyödyntää muutkin saman alan yritykset erityisesti haastatteluiden ja vertailuanalyysin tulosten osalta. Eniten työstä on kuitenkin hyötyä toiselle opinnäytetyöntekijälle
Opinnäytetyötä varten perehdyttiin alan kirjallisuuteen, artikkeleihin ja verkkosivuihin. Teoreettiset aiheet olivat asiakkaat, vastuullisuus, markkinointi ja kilpailu. Työn tutkimuksellinen osuus tehtiin haastatteluiden sekä vertailuanalyysin avulla.
Haastatteluiden avulla haluttiin selvittää, minkälaisia palveluita eläkkeellä olevat ja lähivuosina eläkkeelle jäävät kaipaavat. Tulokset osoittivat, että eläkeläiset kaipaavat ravintolapalveluita, joissa juuri heidän tarpeensa ja toiveensa on huomioitu. Vastaukset tukivat liiketoimintasuunnitelmaa, joten suuria muutoksia siihen ei tarvinnut vastausten perusteella tehdä. Vertailuanalyysin aineistojen perusteella sosiaalisen median käyttö markkinoinnissa ja rekrytoinnissa on tärkeää. Siihen on syytä kiinnittää huomiota liikeyritystä perustaessa ja yrittäjänä ollessa.
Työn tuloksia voi hyödyntää muutkin saman alan yritykset erityisesti haastatteluiden ja vertailuanalyysin tulosten osalta. Eniten työstä on kuitenkin hyötyä toiselle opinnäytetyöntekijälle