Mainonnan muokkaama seksikkyys
Mäkivuokko, Hilla (2024)
Mäkivuokko, Hilla
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716577
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716577
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsitteli mainonnassa ilmenevää seksikkyyttä. Meillä on jokaisella oma käsityksemme seksikkyydestä, jota muovaavat kokemuksemme, historiamme sekä henkilökohtaiset mielipiteemme. Kokemusta seksikkyydestä ei siis voitu tai voida yleistää.
Opinnäytetyön ensimmäisessä käsittelyluvussa pureuduttiin nykypäivän seksualisoituneeseen maailmaan. Luvussa määriteltiin termit seksi ja seksuaalisuus sekä pohdittiin aiheeseen liittyvää etiikkaa. Mainonta nousi tärkeäksi teemaksi, sillä se on osasyyllinen maailmamme seksualisoitumiseen. Seuraavassa käsittelyluvussa syvennyttiin mainonnan valta-asemaan maailmamme sekä mieliemme muokkaajana. Yksi esimerkki mainonnan vallasta oli mainonnan ylläpitämät kauneusihanteet, jotka omalta osaltaan ovat luomassa mainoksiin seksikkyyden kuvaa.
Opinnäytetyöhön valikoitui reilu kymmenen mainosta tarkempaan tarkasteluun, jotka joko pursuavat seksikkyyttä tai vain vihjailevat sillä. Esimerkkimainokset painottuivat 2010-luvun loppupuolelle sekä 2020-luvun alkuun, muutamia esimerkkejä lukuun ottamatta. Jotta asiaan tulisi vielä oikean elämän esimerkkejä, on opinnäytetyön loppupuolella otteita ja pohdintaa toteuttamastani haastattelutilaisuudesta. Ryhmähaastattelutilaisuuden tuloksena voi todeta mainonnan muuttuneen vuosien aikana, hyvässä ja huonossa. Vain tietynlaisten kehojen näyttäminen mainonnassa todettiin erityisen haitalliseksi, sillä samaistumispinta koettiin katsojalle tärkeänä asiana. Lisäksi haastattelussa nousi esille mainonnan heteronormatiivisuus sekä erilaisten kehojen ja sukupuolien vähäinen representaatio.
Opinnäytetyön ensimmäisessä käsittelyluvussa pureuduttiin nykypäivän seksualisoituneeseen maailmaan. Luvussa määriteltiin termit seksi ja seksuaalisuus sekä pohdittiin aiheeseen liittyvää etiikkaa. Mainonta nousi tärkeäksi teemaksi, sillä se on osasyyllinen maailmamme seksualisoitumiseen. Seuraavassa käsittelyluvussa syvennyttiin mainonnan valta-asemaan maailmamme sekä mieliemme muokkaajana. Yksi esimerkki mainonnan vallasta oli mainonnan ylläpitämät kauneusihanteet, jotka omalta osaltaan ovat luomassa mainoksiin seksikkyyden kuvaa.
Opinnäytetyöhön valikoitui reilu kymmenen mainosta tarkempaan tarkasteluun, jotka joko pursuavat seksikkyyttä tai vain vihjailevat sillä. Esimerkkimainokset painottuivat 2010-luvun loppupuolelle sekä 2020-luvun alkuun, muutamia esimerkkejä lukuun ottamatta. Jotta asiaan tulisi vielä oikean elämän esimerkkejä, on opinnäytetyön loppupuolella otteita ja pohdintaa toteuttamastani haastattelutilaisuudesta. Ryhmähaastattelutilaisuuden tuloksena voi todeta mainonnan muuttuneen vuosien aikana, hyvässä ja huonossa. Vain tietynlaisten kehojen näyttäminen mainonnassa todettiin erityisen haitalliseksi, sillä samaistumispinta koettiin katsojalle tärkeänä asiana. Lisäksi haastattelussa nousi esille mainonnan heteronormatiivisuus sekä erilaisten kehojen ja sukupuolien vähäinen representaatio.