Utveckling av intern kommunikation i företag X : en kvalitativ undersökning och utveckling av den interna kommunikationen i företag X
Öst, Amanda (2024)
Öst, Amanda
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716391
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716391
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli raportoida yrityksen X sisäisen viestinnän puutteista ja kehittämismahdollisuuksista. Pääpaino oli johdon ja henkilöstön välisessä viestinnässä.
Teoriaosuudessa käsiteltiin viestinnän eri osa-alueita kokonaisuutena: viestinnän osatekijöitä, sisäistä viestintää, johdon roolia sisäisessä viestinnässä, toimivan sisäisen viestinnän merkitystä, viestintäkanavia ja sitä, miten kieli voi olla tärkeä osa sisäistä viestintää. Työ sisältää myös yrityksen X sisäisen viestinnän nykytilan analyysin.
Menetelmäksi valittiin laadullinen tutkimus, jonka tiedonkeruuvälineeksi valittiin kyselylomake. Henkilöstölle jaettiin nimettömänä sisäinen kyselylomake, jolla kerättiin heidän näkemyksiään sisäisestä viestinnästä. Tavoitteena oli kartoittaa nykyiset ongelmat, toiveet ja parannusehdotukset.
Kyselyn tulokset korostavat suurimpia puutteita yrityksen X sisäisessä viestinnässä. Tuloksena esitetään toimintasuunnitelma, jossa keskitytään kolmeen kyselyn merkittävimpään näkökohtaan, joihin yritys voi puuttua sisäisen viestinnän parantamiseksi. Toimintasuunnitelma toimii yrityksen työkaluna, kun se pyrkii parantamaan sisäistä viestintää.
Teoriaosuudessa käsiteltiin viestinnän eri osa-alueita kokonaisuutena: viestinnän osatekijöitä, sisäistä viestintää, johdon roolia sisäisessä viestinnässä, toimivan sisäisen viestinnän merkitystä, viestintäkanavia ja sitä, miten kieli voi olla tärkeä osa sisäistä viestintää. Työ sisältää myös yrityksen X sisäisen viestinnän nykytilan analyysin.
Menetelmäksi valittiin laadullinen tutkimus, jonka tiedonkeruuvälineeksi valittiin kyselylomake. Henkilöstölle jaettiin nimettömänä sisäinen kyselylomake, jolla kerättiin heidän näkemyksiään sisäisestä viestinnästä. Tavoitteena oli kartoittaa nykyiset ongelmat, toiveet ja parannusehdotukset.
Kyselyn tulokset korostavat suurimpia puutteita yrityksen X sisäisessä viestinnässä. Tuloksena esitetään toimintasuunnitelma, jossa keskitytään kolmeen kyselyn merkittävimpään näkökohtaan, joihin yritys voi puuttua sisäisen viestinnän parantamiseksi. Toimintasuunnitelma toimii yrityksen työkaluna, kun se pyrkii parantamaan sisäistä viestintää.