Kundnöjdhet vid Älvsbytalo Oy
Törnqvist, Lukas (2024)
Törnqvist, Lukas
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716386
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716386
Tiivistelmä
Asiakkaat ovat yrityksen toiminnan tärkein osa-alue; ilman asiakkaita yritystä ei ole. Tämän vuoksi on äärimmäisen tärkeää ei pelkästään uusien asiakkaiden hankkiminen, mutta myös olemassa olevien asiakkaiden säilyttäminen. Tyytyväinen asiakas antaa yritykselle uskomattoman edun markkinoinnissa, koska tyytyväiset asiakkaat ovat todennäköisempiä suosittelemaan yritystä tuttavilleen.
Tämä opinnäytetyö kirjoitettiin Älvsbytalo Oy:n toimeksiannosta. Tarkoituksena oli mitata Älvsbytalon ruotsinkielisten asiakkaiden tyytyväisyyttä Suomessa ja Ahvenanmaalla, löytää kehityskohteita yrityksen toiminnalle ja käsitellä tärkeimpiä markkinointikanavia yritykselle.
Työ jaettiin kahteen osaan: teoreettiseen osaan ja empiiriseen osaan. Teoreettinen osa käsitteli asiakassuhteita ja asiakastyytyväisyyttä, ostoprosessia ja markkinoinnin 4 P:tä. Opinnäytetyön empiirinen osa koostui kvantitatiivisesta tutkimusmenetelmästä sähköisenä kyselylomakkeena, joka lähetettiin yrityksen ruotsinkielisille asiakkaille.
Tulokset antavat Älvsbytalolle käsityksen nykyisestä asiakastyytyväisyydestä ja niistä yrityksen toiminta-alueista, joita voidaan kehittää asiakastyytyväisyyden parantamiseksi. Työn johtopäätös on, että Älvsbytalon asiakastyytyväisyys on hyvä, mutta joillain osa-alueilla on tarvetta jatkuvalle kehittämiselle. Työn tulos kertoo myös mitkä markkinointikanavat, jotka toimivat yritykselle nyt ja mihin kanaviin heidän tulisi panostaa enemmän tulevaisuudessa.
Tämä opinnäytetyö kirjoitettiin Älvsbytalo Oy:n toimeksiannosta. Tarkoituksena oli mitata Älvsbytalon ruotsinkielisten asiakkaiden tyytyväisyyttä Suomessa ja Ahvenanmaalla, löytää kehityskohteita yrityksen toiminnalle ja käsitellä tärkeimpiä markkinointikanavia yritykselle.
Työ jaettiin kahteen osaan: teoreettiseen osaan ja empiiriseen osaan. Teoreettinen osa käsitteli asiakassuhteita ja asiakastyytyväisyyttä, ostoprosessia ja markkinoinnin 4 P:tä. Opinnäytetyön empiirinen osa koostui kvantitatiivisesta tutkimusmenetelmästä sähköisenä kyselylomakkeena, joka lähetettiin yrityksen ruotsinkielisille asiakkaille.
Tulokset antavat Älvsbytalolle käsityksen nykyisestä asiakastyytyväisyydestä ja niistä yrityksen toiminta-alueista, joita voidaan kehittää asiakastyytyväisyyden parantamiseksi. Työn johtopäätös on, että Älvsbytalon asiakastyytyväisyys on hyvä, mutta joillain osa-alueilla on tarvetta jatkuvalle kehittämiselle. Työn tulos kertoo myös mitkä markkinointikanavat, jotka toimivat yritykselle nyt ja mihin kanaviin heidän tulisi panostaa enemmän tulevaisuudessa.