Osakeyhtiön toiminnan lopettamisen eri tapojen vertailu yrittäjän näkökulmasta
Paananen, Sanna (2024)
Paananen, Sanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816739
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816739
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee osakeyhtiön liiketoiminnan lopetustapoja. Eri lopetustavat esitellään teoriassa, kun taas tutkimuksessa paneudutaan tarkemmin konkurssiin, selvitystilaan ja osakekauppaan käytännön tasolla. Työn tavoitteena oli selvittää osakeyhtiön liiketoiminnan lopettamistapojen käytännön prosessit, niistä syntyvät seuraamukset yrittäjälle ja se, miten kirjanpitäjän on mahdollista tukea yrittäjäasiakastaan prosessien aikana. Ensimmäinen tutkimusongelma oli, millä eri tavoilla osakeyhtiön liiketoiminnan voi Suomessa lopettaa. Ensimmäisellä tutkimusongelmalla oli myös tutkimuskysymys: miten eri toiminnan lopettamistavat vaikuttavat alkuperäisen yrittäjän verotukseen. Toisena tutkimusongelmana oli selvittää, miten kirjanpitäjä voi tukea yrittäjää osakeyhtiön liiketoiminnan lopettamisprosessissa. Tutkimus tehtiin laadullisena tutkimuksena, jonka lähestymistapa oli tapaustutkimus. Empiiristä aineistoa hankittiin haastattelemalla sekä kolmea yrittäjäasiakasta että kolmea toimeksiantajayrityksessä työskentelevää kirjanpitäjää. Tutkimuksessa käytettiin myös yrittäjäasiakkailta saatua kirjallista aineistoa, kuten hakemuksia, tilinpäätöksiä ja kokouspöytäkirjoja, joita analysoitiin teoriassa läpikäytyjen lakien ja asetusten pohjalta. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että konkurssi- ja selvitystilaprosesseissa on olemassa tarkat laissa määritellyt prosessimallit, jotka ohjaavat sekä rajoittavat käytännön tekemistä. Osakekaupan suhteen on olemassa yleisesti käytössä olevia prosessimalleja, mutta niitä ei olla määritelty laissa yhtä tarkasti kuin konkurssi- ja selvitystilamenettelyjen prosesseja. Tuloksissa myös ilmeni, että toimeksiantajayrityksessä työskentelevillä kirjanpitäjillä on hyvin vähän tai ei ollenkaan kokemusta osakeyhtiön liiketoiminnan lopetustavoista. Johtopäätöksenä todettiin, että kirjanpitäjä voi tukea yrittäjäasiakastaan liiketoiminnan lopettamisprosessin aikana parhaiten panostamalla aktiivisesti luottamussuhteen luomiseen asiakassuhteen alusta alkaen. Toimeksiantajalle laadittiin useimmin käytetyistä osakeyhtiön liiketoiminnan lopetustavoista prosessitaulukko ja taulukkoa täydentävä ohjeistus, joita toimeksiantaja voi hyödyntää omassa toiminnassaan. Taulukko ja ohjeistus prosesseista kehittävät kirjanpitäjien ammattitaitoa ja auttavat luomaan luottamuksellista asiakassuhdetta.