Mångkulturellt arbete inom småbarnspedagogiken: handbok med praktiska verktyg för att stödja barns tolerans och respekt
Fadul, Margaret; Forsblom, Johanna; Muktar, Amira (2024)
Fadul, Margaret
Forsblom, Johanna
Muktar, Amira
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816732
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816732
Tiivistelmä
I och med globaliseringen ökar den kulturella mångfalden i Finland hela tiden. I slutet av år 2021 var andelen barn under skolåldern (0–6 år) med utländsk bakgrund 12,1 procent. Inom småbarnspedagogiken möter många barn för första gången andra från olika kulturer och med olika bakgrund, dock kan en del daghem bestå av en stor majoritet barn med samma kulturella bakgrund. Detta är ett funktionellt examensarbete som ingår i projektet Resursstarka barn, vars mål är att stödja barnets välmående i ett tidigt skede inom småbarnspedagogiken. Temat för detta arbete är mångkulturellt arbete inom småbarnspedagogiken.
Syftet med examensarbetet var att stödja professionella inom småbarnspedagogiken i det mångkulturella arbetet. Målet var att utveckla en handbok med praktiska verktyg riktad till de professionella inom småbarnspedagogiken. Handboken kan användas i barngrupper för att stöda barns tolerans och respekt för andra. Arbetets frågeställning var om man med hjälp av kreativa metoder kan stöda barn inom småbarnspedagogiken i att öka förståelse och respekt för andra med annan kulturell bakgrund.
En litteraturöversikt gjordes för att få fram teori kring det mångkulturella arbetet inom småbarnspedagogiken idag, resursförstärkande arbetssätt, samt kreativa metoder. Utifrån teorin konstaterades det att det krävs mer information och handledning i hur man kan arbeta med detta tema inom småbarnspedagogiken idag, eftersom det förebygger risker som rasism, diskriminering och mobbning.
Arbetets utvecklingsprocess har baserat sig på ”bygg-mät-lär-feedbackloop”-metoden av Eric Ries. Datainsamlingsmetoden som användes var intervju. Utifrån teori om kreativa metoder kopplat till mångkulturellt arbetet utvecklade vi aktiviteter som kan genomföras i barngrupp för att stödja barns respekt och tolerans för andra. Handboken som är slutprodukten för detta arbete innehåller förutom aktiviteterna även tips och handledning i hur man kan jobba kring temat kulturell mångfald inom småbarnspedagogiken. Målet med handboken är att få in det mångkulturella arbetet i den verksamhet som redan hör till vardagen inom småbarnspedagogiken.
Syftet med examensarbetet var att stödja professionella inom småbarnspedagogiken i det mångkulturella arbetet. Målet var att utveckla en handbok med praktiska verktyg riktad till de professionella inom småbarnspedagogiken. Handboken kan användas i barngrupper för att stöda barns tolerans och respekt för andra. Arbetets frågeställning var om man med hjälp av kreativa metoder kan stöda barn inom småbarnspedagogiken i att öka förståelse och respekt för andra med annan kulturell bakgrund.
En litteraturöversikt gjordes för att få fram teori kring det mångkulturella arbetet inom småbarnspedagogiken idag, resursförstärkande arbetssätt, samt kreativa metoder. Utifrån teorin konstaterades det att det krävs mer information och handledning i hur man kan arbeta med detta tema inom småbarnspedagogiken idag, eftersom det förebygger risker som rasism, diskriminering och mobbning.
Arbetets utvecklingsprocess har baserat sig på ”bygg-mät-lär-feedbackloop”-metoden av Eric Ries. Datainsamlingsmetoden som användes var intervju. Utifrån teori om kreativa metoder kopplat till mångkulturellt arbetet utvecklade vi aktiviteter som kan genomföras i barngrupp för att stödja barns respekt och tolerans för andra. Handboken som är slutprodukten för detta arbete innehåller förutom aktiviteterna även tips och handledning i hur man kan jobba kring temat kulturell mångfald inom småbarnspedagogiken. Målet med handboken är att få in det mångkulturella arbetet i den verksamhet som redan hör till vardagen inom småbarnspedagogiken.