Nuorten aikuisten vaateostokäyttäytyminen ja inflaation vaikutus siihen
Leonen, Juuli; Viitamäki, Reeta (2024)
Leonen, Juuli
Viitamäki, Reeta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716365
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716365
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä Nuorten aikuisten vaateostokäyttäytyminen ja inflaation vaikutus siihen tutkitaan nuorten aikuisten vaateostokäyttäytymistä ja sitä onko inflaatiolla ollut vaikutusta siihen. Opinnäytetyötä varten laadittiin kysely, johon vastasi Satakunnan ammattikorkeakoulun Rauman kampuksen liiketalouden opiskelijat. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaista opiskelevien nuorten aikuisten vaateostokäyttäytyminen on, ovatko he huomanneet inflaation vaikutuksen vaatteiden hinnoissa ja onko hintojen nouseminen vaikuttanut heidän vaateostokäyttäytymiseensä.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena. Kysely toteutettiin Google forms ohjelmassa ja se välitettiin kohderyhmälle Satakunnan ammattikorkeakoulun viestinnän välittämällä sähköpostilla. Kyselyyn vastaaminen oli vapaaehtoista ja siihen vastattiin anonyymisti. Kaikki kysymykset löytyvät opinnäytetyön lopusta, liitteet osiosta. Tutkimus suoritettiin keväällä 2024.
Keskeisemmät tutkimuksen kysymykset olivat paljonko opiskelijat käyttävät kuukaudessa rahaa vaatteisiin, onko hintojen nousu vaikuttanut ostopäätöksiin, onko huomannut inflaation vaikutuksen vaatteiden hinnoissa, ostaako nykypäivänä vaatteita enemmän netistä vai kivijalkamyymälöistä ja miksi ostaa juuri sieltä?
Tutkimuksesta todettiin, että enemmistö vastanneista opiskelijoista on huomannut hintojen nousun vaatteissa. Korkeammat hinnat ovat vaikuttaneet monen vastaajan vaateostokäyttäytymiseen. Kyselyn tulosten perusteella nettikauppojen suosio on selkeästi suurempaa, kuin kivijalkamyymälöiden. Isoimmat tähän vaikuttavat tekijät olivat helppous, laaja valikoima ja hinnat.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena. Kysely toteutettiin Google forms ohjelmassa ja se välitettiin kohderyhmälle Satakunnan ammattikorkeakoulun viestinnän välittämällä sähköpostilla. Kyselyyn vastaaminen oli vapaaehtoista ja siihen vastattiin anonyymisti. Kaikki kysymykset löytyvät opinnäytetyön lopusta, liitteet osiosta. Tutkimus suoritettiin keväällä 2024.
Keskeisemmät tutkimuksen kysymykset olivat paljonko opiskelijat käyttävät kuukaudessa rahaa vaatteisiin, onko hintojen nousu vaikuttanut ostopäätöksiin, onko huomannut inflaation vaikutuksen vaatteiden hinnoissa, ostaako nykypäivänä vaatteita enemmän netistä vai kivijalkamyymälöistä ja miksi ostaa juuri sieltä?
Tutkimuksesta todettiin, että enemmistö vastanneista opiskelijoista on huomannut hintojen nousun vaatteissa. Korkeammat hinnat ovat vaikuttaneet monen vastaajan vaateostokäyttäytymiseen. Kyselyn tulosten perusteella nettikauppojen suosio on selkeästi suurempaa, kuin kivijalkamyymälöiden. Isoimmat tähän vaikuttavat tekijät olivat helppous, laaja valikoima ja hinnat.