Tillgänglighet som god praxis för alla : en studie om tillgängligare barnkulturevenemang.
Samelin, Amanda (2024)
Samelin, Amanda
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816756
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816756
Tiivistelmä
Grunden till detta lärdomsprov utgörs av tre ämnesområden: tillgänglighet, evenemangsproduktion och barnkultur. Arbetet är avgränsat till att fokusera på fysiska evenemang och övergripande tillgänglighetsåtgärder. Syftet med arbetet är att få en djupare inblick i tillgänglig evenemangsproduktion. Målsättningen är att undersöka hur barnkulturevenemang kan anpassas för att bättre möta olika tillgänglighetsbehov. Forskningsfrågan lyder: Hur kan evenemangsproducenter på bästa möjliga sätt sträva till att ett barnkulturevenemang är tillgängligt? För att uppnå syftet och målsättningen används följande kvalitativa forskningsmetoder: tre personliga semistrukturerade intervjuer, en observation och en fallstudie. Relevant litteratur inkluderar Kultur för allas publikation om tillgängliga evenemang, Sanna Huldéns undersökning om tillgänglig barnkultur samt allmän teori gällande evenemangsproduktion. Arbetet resulterar i konstaterandet att generell evenemangsteori är en väsentlig grund också i tillgängliga barnkulturevenemang. För att tillgodose tillgänglighetsbehov bör målgruppen uppmärksammas, varje barnfamilj och enskilt barn har individuella behov. Att tillgodose alla specifika behov samtidigt är i praktiken tyvärr omöjligt.