Kundnöjdhetsundersökning för ProAgria Österbottens Svenska Lantbrukssällskap
Haga, Josefin (2024)
Haga, Josefin
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716483
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty ProAgria Österbottens Svenska Lantbrukssällskapin toimeksiantona. Työn tavoitteena oli tutkia toimeksiantajan asiakkaiden asiakastyytyväisyystasoa ja selvittää, minkälaisia odotuksia asiakkailla on organisaation neuvontapalveluille. Tutkimuskysymykset liittyivät asiakastyytyväisyyden merkitykseen yrityksille ja organisaatioille, tapoihin luoda asiakastyytyväisyyttä palvelualoilla ja odotusten ja koetun tyytyväisyyden riippuvuussuhteeseen.
Työn lähtökohtana oli teoriaa palvelun laadusta, asiakastyytyväisyydestä ja asiakasuskollisuudesta. Teoriaosassa keskusteltiin siitä, miten nämä käsitteet liittyvät toisiinsa ja miten ne voisivat kasvattaa yritysten taloudellista kannattavuutta. Työn empiirisen osan tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä työn tavoitteen saavuttamiseksi. Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin toimeksiantajan asiakkaille. Tiedonkeruun jälkeen tutkimuksen tulokset käsiteltiin ja koottiin, jolloin organisaation asiakkaiden asiakastyytyväisyys selvisi.
Työn teorian kautta selviää palvelun laadun ja asiakastyytyväisyyden yhteys ja se, että sillä voi olla vaikutusta asiakasuskollisuuden syntymiseen. Yritysten taloudellinen kannattavuus voi kasvaa markkinointinäkökulmasta, kun asiakkaat palaavat. Lisäksi selviää, että sekä asiakkaiden tietoiset että tiedostamattomat tarpeet vaikuttavat siihen, kuinka tyytyväisiä he kokevat olevansa.
Asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksista voidaan nähdä, että suurin osa toimeksiantajan asiakkaista on varsin tyytyväisiä niihin neuvontapalveluihin, joita kyselylomakkeella tutkittiin. Jatkossa asiakastyytyväisyyden tasoa voitaisiin tutkia esimerkiksi palvelun laadun ja asiakastyytyväisyyden teoriaan perustuvan SERVQUAL-mallin mukaisella kyselytutkimuksella. Lisäksi asiakastyytyväisyyden jatkuvaan seurantaan voitaisiin käyttää NPS:ea.
Työn lähtökohtana oli teoriaa palvelun laadusta, asiakastyytyväisyydestä ja asiakasuskollisuudesta. Teoriaosassa keskusteltiin siitä, miten nämä käsitteet liittyvät toisiinsa ja miten ne voisivat kasvattaa yritysten taloudellista kannattavuutta. Työn empiirisen osan tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä työn tavoitteen saavuttamiseksi. Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin toimeksiantajan asiakkaille. Tiedonkeruun jälkeen tutkimuksen tulokset käsiteltiin ja koottiin, jolloin organisaation asiakkaiden asiakastyytyväisyys selvisi.
Työn teorian kautta selviää palvelun laadun ja asiakastyytyväisyyden yhteys ja se, että sillä voi olla vaikutusta asiakasuskollisuuden syntymiseen. Yritysten taloudellinen kannattavuus voi kasvaa markkinointinäkökulmasta, kun asiakkaat palaavat. Lisäksi selviää, että sekä asiakkaiden tietoiset että tiedostamattomat tarpeet vaikuttavat siihen, kuinka tyytyväisiä he kokevat olevansa.
Asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksista voidaan nähdä, että suurin osa toimeksiantajan asiakkaista on varsin tyytyväisiä niihin neuvontapalveluihin, joita kyselylomakkeella tutkittiin. Jatkossa asiakastyytyväisyyden tasoa voitaisiin tutkia esimerkiksi palvelun laadun ja asiakastyytyväisyyden teoriaan perustuvan SERVQUAL-mallin mukaisella kyselytutkimuksella. Lisäksi asiakastyytyväisyyden jatkuvaan seurantaan voitaisiin käyttää NPS:ea.